fredag 7. desember 2012

Adventstipset :: Heklede snøkrystaller


Jeg må innrømme at jeg ikke er så glad i tradisjonell julepynt. Hos min grandtante og -onkel pleier juletreet å være pyntet med popcorngirlandere og lysekronekrystaller, og jeg kan huske at jeg selv som liten syntes det var SÅ mye finere enn vårt overlessede juletre. For både jeg og brødrene mine likte jo å lage julepynt, og alt måtte naturligvis få sin plass på det grønne, glitrende. Selvsagt er det koselig å pynte med ting barna har laget, og den dagen jeg får egne barn, kan jeg nesten garantere at den enøyde dorullnissen med skjevt skjegg er det vakreste kunstverk jeg noen gang har sett - men frem til da trives jeg best med en litt mer minimalistisk julepynting.

Disse heklede snøkrystallene passer heldigvis både sammen med popcorngirlandere og dorullnisser, og det er lett å endre størrelse og uttrykk bare ved å bytte garn eller heklekrok. De bør lages av ullgarn da det er lettest å blokke, men kan også lages av andre garnkvaliteter og heller stives med sukkerlake til slutt.

1: 2. omgang. 2: Halvstav hekles som en vanlig stav, men trekk tråden gjennom alle 3 maskene på pinnen med en gang.
3: Krystallen blokkes. 4: Snø inne og snø ute.


Heklede snøkrystaller

Forkortelser
omg = omgang
m = maske
kjm = kjedemaske
lm = luftmaske
fm = fastmaske
hst = halvstav

Jeg har brukt 3 mm heklekrok og en rest av 3-tråds Merinoull i farge 10 Natur. Denne fargen finnes nå bare som 2-tråds, men dobbel 2-tråds gir omtrent likt resultat som 3-tråds. Du kan også hekle med enkel 2-tråds - prøv deg fram! Forskjellig garn gir forskjellig uttrykk. En tråd ullgarn sammen med en tynn tråd gull- eller sølvgarn blir ekstra "snøkrystallete". Prøv forskjellige heklekroker for å lage større/mindre krystaller.

Avslutt etter 3. omgang for å lage en liten stjerne.
Sånn gjør du
Siste m på hver omg festes med 1 kjm i 1. m.
1. omg: Start med å hekle 5 lm til en ring
2. omg: *6 lm, fest med 1 fm i ringen* - gjenta mellom *-* til du har 6 løkker
3. omg: I løkken fra 2. omg: *2 fm, 5 lm, 2 fm* - gjenta mellom *-* for hver av de 6 løkkene
(Hvis du avslutter her får du en liten stjerne)
4. omg: I løkken fra 3. omg: 1 lm *2 fm, 3 lm, 1 hst, 5 lm, 1 hst, 3 lm, 2 fm* - gjenta mellom *-* rundt hele og avslutt med 1 kjm i 1. m. Fest trådene.

Blokking
Skyll de ferdige snøkrystallene i kaldt vann (varmt vann kan tove ubehandlet ull) til de er gjennomvåte og klem så ut vannet med et håndkle. Spenn opp krystallene på en madrass/sofa/seng/stødig gulvteppe el. med en knappenål i hver av de ytterste taggene (se bilde over). Pass på at barn og kjæledyr ikke har tilgang til området mens blokkingen pågår så ingen stikker seg på nålene. Når snøkrystallen er helt tørr, fjernes knappenålene.

Blokking gjør virkelig en stor forskjell, særlig på denne typen prosjekter - se bare disse før- og etter-bildene:
Snøkrystallene kan henges opp med transparent sytråd i vinduet, eller med hamptau eller sløyfebånd på juletreet. Pynt julegavene med å knyte fast en krystall i gavebåndet, eller bruk dem som bordpynt til jule- eller nyttårsmiddagen.

Jeg tror jammen jeg må lage enda noen til av disse før jeg skal hjem til familien til jul - for tenk om vi ikke har nok pynt til juletreet!

Hilsen Karoline i Nøstebarn

3 kommentarer:

Synnøve sa...

Dette var et kjekt innlegg! Kanskje det blir noen snøkrystaller her også før jul :)

SiriM sa...

Fantastisk enkle og fine! Gleder meg til å prøve.

Anonym sa...

Til og meg jeg med heklesperre klarte disse!! Superfine!!!