onsdag 2. mars 2011

Bidrag i konkurransen 2

Her kjem fleire bidrag som er kome inn i ullvøl-konkurranen. Det er berre å la seg inspirere :-)


Bidraget her kjem frå cissemosse som har ein blogg som er verdt eit besøk:
cissemosse
Christine skriv:
"Jeg tar alltid vare på strømpebukser som får hull på tærne. Bena er kjempefine å bruke til nye bråt/ ribb nederst på bena på bukser/ forlenging av armer og bein."

Denne pysjen hadde fot, men de var helt tynnslitte og hullete. Jeg klipper av litt strømpebukse og bretter den dobbelt. Deretter syr jeg den på buksa (rette mot rette) og bretter ned. Slik kan man også forlenge for korte bukser. Jeg har også brukt strømpebukse (i
lengderetningen) til å klippe av "trusedelen" på en for kort body og sette på strømpebukse bein rundt magen nederst -vips en lengre genser som holder seg på plass!


 
Toril skriv: "Minstejenta vår har fått ny nattdrakt i ullfrotte, men det er greit å kunne bruke den gamle også. Derfor har jeg klippet av føttene og strikket på nye, lange bråt. Så tenkte jeg det ble mer helhet over det med nye bråt på ermene også.
Noen flekker er vanskelig å få av, tran er noe herk i så måte. Med litt blomsterdekor ble flekken langt mindre framtredende.
Håper du liker forvandlingen. Jentas mor, min datter, ble iallfall veldig fornøyd med resultatet.
Til bråt og dekor har jeg brukt babygarn."

 Heidi skriv:
"Vi hadde ei fin bukse som begynte å bli slitt på knærne etter mange krabbeløp av barn nr. 1. Vi kjøpte lapper hos nøstebarn i Trondheim og sydde de på før buksa var helt slitt gjennom. Eg brukte handsøm med vanlig sytråd, siksakk. Enkelt og greit. Buksa er fortsatt heil men forsterka der det virkelig trengs.Den ble også litt tøffere syntes vi. Den er nå i bruk på barn nr. 2."

 
ei som vil vere anonym skriv: "Dette er en sparkebukse som ble så slitt oppå føttene når gutten min krabbet rundt. Derfor broderte jeg med kjedesting og forsterket oversiden av foten på den måten...
Dette gjorde at buksen kunne brukes lenge til, og jeg slapp å klippe av foten og lage ny kant."

Til slutt i dag vil eg sende dykk inn på bloggen til Ingrid: Familien Strind.
 Her skriv ho om mellom anna vøling av pysjar og har mange bilete av godt brukte pysjar.

1 kommentar:

Linda sa...

Klærne blir jo så tøffe med så fin lapping som du viser fram her (og i forrige innlegg også!) Får jo nesten lyst til å lappe litt på ulllklærne til lillegutt, selv om de ikke har blitt hullete. Er jo ikke så dumt kanskje å forsterke partier som er ekstra utsatt for slitasje?... Er det forresten for sent å levere bidrag til ullvølekonkurransen?