onsdag 4. april 2012

Jakten etter det fine påskeegget. Del 2

I morgen starter påsken for fullt, og er ikke all pynten kommet frem enda så har vi jo fremdeles litt tid. Jeg manglet fortsatt noen egg å henge opp på min gren, og synes vel helt ærlig at det hadde vært morsommere med noen litt sprekere og annerledes egg enn mitt siste eggeprosjekt.  Farging av egg med mønstrete silkestoffer så spennende ut, så det måtte jeg prøve. Vil du også?



Du trenger:

· Egg, enten utblåst eller rå 
· Stofflapper i silke, store nok til å dekke eggene (Kanskje fra noen gamle slips, eller silkeskjerf)
· Tråd/garn/remser til å knyte rundt silken der du snurper den sammen
· Remser av noen bomullsstoff, ta hvitt eller ufarget stoff for sikkerhets skyld. Jeg brukte 2 remser pr egg, ca 3x30 cm
· En kasserolle, enten av rustfritt stål, glass eller emaljert.
· Nok vann til å dekke alle eggene i kasserollen, pluss litt til til damp svinn.
· 3 ss Eddik
· Noe å legge over egg som flyter opp om du bruker utblåste egg. Jeg la bare over en liten tallerken som passet.



Start med å vaske over eggene med litt såpe, deretter legger du de i hvert sin silkelapp, rettsiden av stoffet mot egget. Så pakker du egget inn i stoffet, tettest mulig (forsiktig!!) og knyter en tråd rundt der du snurper den. Her vil det jo også bli en del folder som gir et mer ujevnt resultat, så tenk på hvor du vil plassere ”snurpen”. Remsene knyter du så forsiktig rundt eggene for å sikre at silken ligger på plass og tett. Jeg brukte samme teknikk som når jeg vikler gavebånd på pakker. 

Fyll så kasserollen med vann og eddik, legg eggene i og bring det hele opp til kokepunktet. Skru så ned varmen til det småkoker. La det koke i en 20-30 minutter. Jeg fikk jo igjen problemet med at eggene ville flyte opp, men med en tallerken over så var problemet løst. Jeg vet ikke hvor mye varme en tallerken tåler, så kanskje du ikke skal ta en du er veldig redd for. 

Når eggene er ferdige, heller du bare ut vannet, lar de kjøle av og så kan du pakke opp. Spennende!


Jeg synes mine egg ble helt fantastisk fine. Det blir selvfølgelig litt ujevnt noen steder der stoffet har foldet seg, men det synes jeg bare bidro til enda mere sjarme. OPPDRAG UTFØRT! … inntil neste påske.

Ha en strålende fin Påske!

4 kommentarer:

Haust sa...

Utruleg fine påskeegg!!

God påske til deg...

Stine sa...

Tusen takk,-og god Påske til deg også! :-)

Hanne Beate sa...

De ble superfine! Jeg har stort sett nøyd meg med å male med vannfarger, men skal jammen prøve dette. God påske!

Stine sa...

Ja meg også, men dette ga mersmak kan man si.. :-) God påske til deg også!