onsdag 2. februar 2011

Vasking av ull - med eit supertips..

Denne månaden Ullvøl er tema byrjar eg med det viktigaste; korrekt vasking av ull. Mi erfaring er at den største kilda til øydelegging av ullklede er feil vask. Seinast førre veka var eg litt for effektiv og vaska ullkler på 60 grader. Frustrert fortalde eg om episoden på Facebooksida mi og bortsett frå medkjensle og litt skadefryd, fekk eg følgjande kommentar frå Annemor Sundbø (=ullguru og forfattar, sjå annemor.com) :
"Jeg har bare et godt råd: Vask ull for hånd ! Det tar bare noen få minutter lenger enn vaskemaskinen og resultatet er alltid perfekt!"
For det er jo slik at ull som ikkje er superwashbehandla skal vaskast for hand, men i dag er mange vaskemaskinar så gode at det fungerer fint å vaske på ullprogram kaldt eller 30 grader. Men ein kan jo trykke feil..

Fyrst litt tørr teori me må ha med oss vidare:
Ull er ein fiber som består av protein med eit lag med skjell ytst. Når ulla vert utsett for fuktighet opnar skjela seg og hektar seg i kvarande. På superwashbehandla ull er det lagt ein tynn film utanpå fibrane og ulla tovar derfor ikkje. Men det er også mellom skjella lufta ligg og som gjer at ull har så god isolasjonsevne. Derfor foretrekk me ubehandla ull som er utsett for minst muleg kjemisk bearbeiding og også har dei gode egenskapane ull er kjend for inntakt.
Men når me skal vaske ull må me derfor passe på i forhold til : temperatur (temperaturskifte) og ikkje gi ulla for mykje "juling". Ull tåler både høg temperatur (me kan td. koke ammeinnlegg, men dei må då få ligge i ro) og den tåler å bli vridd og "herja" med i tørr og kald tilstand. Men til dømes under erma (svette) og i halsen på barnekler (sikkel/gulp) gjer det at ull tøvar.

Så til oppgåva! (I slutten av innlegget kjem "supertipset")
Eg ba Hansemann vaske ull i går. Han var veldig glad for oppgåva og kva passar vel betre enn at han som poserer på vaskemiddelflaskene demonstrerar ull? Han vaska og eg fotograferte:



1. Temperatur og vaskemiddel
Vatnet skal ikkje vere varmare enn 30 grader. Mange tenkjer nok at vatnet skal kjennast godt og lunka når ein kjenner nedi stampen, men då er det for varmt. Hendene våre held 35-37 grader og 30 grader kjennes derfor kaldt.
Når det gjeld vaskemiddel anbefaler Nøstebarn eit naturleg vaskemiddel berekna på ull. Dette får du kjøpt hjå oss, på helsekost eller apotek. Her finn du Nøstebarns vaskemiddel. Det kan brukes til alle plagg i ull og silke.
Syntestiske vaskemiddel som td. Milo øydelegg ikkje plagga, men dei vaskar ut det mjukgjerande og beskyttande ullfettet  Me synes også det er synd å bruke syntetisk såpe til ull som er ubehandla.


Dosering:
Her gjer mange av oss feil ved at me er alt for rause med mengda. Korrekt dosering med Nøstebarn sitt vaskemiddel er: 1-2 ts (Maskinvask 1-2ss).









2. Vasking

Dersom du skal vaske både lyse og mørke/veldig skitne plagg startar du med dei lyse og tar opp dei før du legg i dei mørkare/skitnare plagga. Det står mange stader at du skal "kryste" plagget forsiktig i vatnet og eg trur det er lettast å forklare dette som at du skal trykke lett. Du skal ikkje vri, gni eller gi plagget for mykje juling for då tovar plagget.





3. Skylling

Ta plagg opp av vaskevatnet. Trykk ut vatnet (ikkje vri!) Ha i nytt vatn i vaskebalja. Det er viktig at det er same temperatur på skyllevatnet som du hadde på vaskevatnet (altså ca 30 grader). Ull er var for temperatursvingningar.
Ta plagg ut av vatnet att og fyll i nytt skyllevatn. Du skal ha ca 2-3 skyllevatn. Siste skyllevatn skal vere klart når du tek plagga ut or vatnet.











4. Skyllemiddel?


I siste skyllevatn kan du ha i skyllemiddel for ull og silke. Nøstebarn sitt skyllemiddel inneheld lanolin. Doseing er 1-2 ts per liter vatn (altså lurt å ikkje ha for mykje vatn i siste skyllevatn!)
Og når treng du tilsetje lanolin/skyllemiddel? Når plagga er vaska mange gonger og kjennes tørre. På plagg som vert utsett for mykje svette, urin eller gulp.








4.Tørking

Trykk vatnet ut av plagga. Du kan gjerne sentrifugere for i sentrifugen vert plagga liggande heilt i ro langs kanten på trommelen. men du kan også legge plagga på eit hanklede, rulle det saman og trykke ut vatnet slik. (Ikkje gjer dette med plagg i ullfleece, då vert dei flate). Strekk plagga i fasong. Tørk dei hengande eller liggande flatt. Plagg som til dømes er laust strikka er lurt å tørke flatt.









Så tilbake til Hansemann sin vask.
Eg gjekk ned for å legge plagga i sentrifugen og då eg kom opp att var alle kleda av og Hansemann oppi baljen. Han såg sikkert eg var litt forundra og kommentaren som kom frå han lo eg godt av: "Æ hadde oppi mer av denne *peikar på skyllemiddelet* slik at æ blir myg".

Kanskje lure skyllemiddel oppi dusjsåpeflaska om nokon vil ha ein "myk mann" :-)














Så til SUPERTIPSET som eg lova:

Vask mindre!

Eg seier ikkje at eg oppfordrar til å gå rundt i skitne kler, men lanolinen i ulla har ein viss sjølvrensande effekt. Bruk nasa og kjenn om plagget luktar friskt. Ofte er det berre ein liten flekk me kan ta vekk med ein fuktig klut? Kanskje er det berre litt av plagget som er skite og det held å ta den delen under springen på badet?
Ei venninne av meg sa ein gong at ho ikkje ville bruke ull fordi det ho rydda kvar kveld med å ta alle kleda familien hadde brukt oppi skittentøyskorga. Mi løysing på det er knaggar: Heng kleda opp og ta dei på neste dag!

Nokon andre som vil dele sine vasketips? Det hadde også vert artig visst kor mange av dykk som vaskar for hand eeller i maskin og erfaringane dykkar med det! (Eg hadde handsopprekning på morgonmøtet på hovudkontoret i dag og der viste det seg at 7 av dei 9 som var til stades vaska i maskin. Men at alle vaska ullfleeceplagga for hand.)


I innlegget i morgon skal eg vise ein glimrande måte å bruke feilvaska ull på..

54 kommentarer:

Sidsel Veierland sa...

jeg har et program på maskina mi på 30 grader- 20 minutter. Perfekt for ullplagg, og annen finvask. Jeg skyller pulverkammeret under krana før jeg har i Milo. (så jeg er sikker på at ikke andre såperester skal ødelegge plagget) oftest trøker jeg ull på klesstativet - men av og til liggende flatt på en håndduk på badegulvet

MaritSyux sa...

Det er jo masse pes med ullvask for hånd. Jeg gjør det i en liten baje i dusjen på hybelen min. Men jeg er ikke sikker på om jeg vrir for hardt eller har riktig temperatur.. alt er litt sølete og slitsomt. Så de fleste ullplaggene går i vaskemaskinen... men det som vaskes ofte tar jeg for hånd.. ulltrøyer som er innerst mot huden og blir fort svette og slikt. Jeg får nemlig utslett dersom jeg går med ullplagg som har vært klamme en dag, neste dag. Forklaring på dette?

Linda sa...

Jeg vasker ullen alltid for hånd. Har ikke prøvd i vaskemaskin. Men jeg har pleid å sentrifugere i maskin, og det har gått fint helt til nå. Sist jeg vasket hadde det blitt tre hull på rumpa på den nesten nye silke-ull bodyen fordi knappene hadde ligget mot stoffet og skapt friksjon..
Veldig synd.. :(
Vet ikke hva jeg kan gjøre for å unngå dette.. Bruke håndkle istedet er vel det tryggeste..
Så nå har jeg et lappeprosjekt på gang :)

Sivic sa...

Må nok innrømme at jeg vasker på ullprogram i vaskemaskinen.....selv om jeg gikk på husmorskole og der ble opplært til å vaske ull og finere klær for hånd .
Hvorfor? Jeg skylder på de vonde armene mine og ikke latskapen : )

Linda sa...

Jeg har vasket alle ullplagg for hånd.I begynnelsen syndet jeg nok med litt for varmt vann. Jeg har som regel også håndvasket superwashbehandlet ull. (Men det viser seg at superwashull BØR vaskes i maskin.) Men lurer på jeg, til superwashull, er det best med Milo eller Nøstebarns såpe?

Anette sa...

Bleiebukser og andre hjemmestrikka plagg i ubehandlet ull tas for hånd. Resten, går på humøret og type skittent.

Monstermønster sa...

Jeg vasker for hånd det som ikke er merket med at kan vaskes i maskin. Vasker gjerne når ettåringen er i badestampen og jeg er på badet for å passe på, da vasker jeg ulltøy i vasken.

til store plagg som voksengensere vasker jeg i vasken først, og sentrifugerer i vaskemaskinen tilslutt på 800 omdreininger, noe som forkorter tørketiden og hjelper på luftfuktigheten vår inne.

Veronica A. sa...

Jeg var lei av håndvask, og "ofra" et ullplagg som en test i maskinen. Det viste seg at ullprogrammet på 30 grader ikke ødelegger ullplaggene fra Nøstebarn :-) Bruker vaskemiddel fra Nøstebarn i vaskeball. Jeg knepper alltid alle knapper i håp om å unngå det som Linda over her har opplevd...
Datteren min har to bodyer + longser i ull fra Nøstebarn som hun veksler på ila ei barnehageuke. Hvis hun ikke flekker seg til, blir de ikke vasket i helga heller. Jeg har ingen negative erfaringer med å vaske plaggene sjeldent og har til nå ikke hatt bruk for skyllemiddel. Har ennå ikke vasket de hjemmestrikka plaggene i maskinen, men det burde kanskje gå bra, det også?

Jorunn sa...

Herlige Hansemann:)Flink til å vaske var han også! Her går nok ulla i maskinen altså... Men jeg vasker Nøstebarn-ulla veldig sjelden, føler ikke det er nødvendig å vaske den så ofte. Ungene bruker det som regel under noe annet tøy, og da blir det jo ikke så fort skittent.

Anonym sa...

Begynte med stor iver på både tøybleier og ubehandlet ull da jeg ble mor for første gang. Etter 1 år med håndvask av ullen har jeg kapituler til superwash (maskinen er for dårlig til ullvask). Veldig synd for jeg merker at superwash ikke har de samme egenskapene og de blir fortere slitt (tynne og varmer ikke mer). Men for meg ble det for mye jobb med håndvasken. Gutten min søler tydeligvis mye mer enn mange andre barn. Ofte er plaggene for skitne etter 1 dags bruk. Nytter ikke å flekkvaske, for mange flekker ;) Håper på ny vaskemaskin som vasker ull skånsomt. Men håndvask på ulla til sølete smågutter blir for mye. Orker ikke stå hver kveld og vaske :(

Tussa sa...

Jeg vasker i maskin/for hånd 50/50 omtrent.Synes klærne blir renere når jeg vasker for hånd.

Stine Berg sa...

Sliter med et problem nå. Kan du hjelpe? Min datter kastet opp på sin Nøstebarn-nattkjole i ull/silke etter leggetid. Hun hadde som vanlig fått en skje med fiskeolje etter kveldsmaten. Denne kom opp igjen sammen med mer. Har vasket nattkjolen på mitt suverene ullprogram på maskina mi. Det vasker på 40 grader og ødelegger ikke ubehandla ull. Jeg brukte Milo og uparfymert skyllemiddel. Men selv etter vask STINKER nattkjolen fiskeolje. ÆSJ! Hva skal jeg gjøre? Er nattkjolen ødelagt eller kan den reddes? På forhånd tusen takk!

Anonym sa...

Hva med ullklær, som det er kommet avføring på da? Får jo ikke rent det på 30 - 40 grader. Litt upraktisk m plagg til små babyer som man ikke kan vaske på mer enn 40 grader mener nå jeg. Liker best blandingsull som man kan vaske på 60 grader. Ullen gjør like god nytte da....

Kristine sa...

Jeg vasker alltid Nøstebarn - ulla for hånd. Det skal legges til at ullprogramet på maskinen er skikkelig dårlig altså, ellers kan det nok hende jeg hadde blitt fristet en gang i blant;)
Stine: Prøv å vaske nattkjolen i Galltvål(kjøpes på Clas Olsson). Står på flasken at den kan brukes til all slags vask, og den er i allefall utrolig god til flekkfjerning!!

Kathrine Gregersen sa...

Stine: Anbefaler også gallesåpe, som dei også sel på helsekost og hos Nøstebarn. Men veit at kler som det har vore tran på er vanskeleg å få vekk. Lukta sit i. Kva med å prøve å "overdøyve" fiskelukta med Lavendel. (Legg nattkjolen i lag med lavendelpose og sjå om det hjelper). Eller du kan prøve å henge kjolen ut i frisk luft nokre dagar?
Angåande temperatur: Ull blir reint på 30 grader. Sifo gjorde forsøk med ammeinnlegg tilsatt bakterier. Superwash på 60 grader og ubehandla på 30 grader. Dei vart like reine. Bæsjeflekkar kan vere vanskelege å få vekk, men prøv gallesåpe.
Ein god ide er å bruke ull utanpå ull, så tar bommullskleda støyten og kan vaskast hyppig. (i forhold til gulp og mat.)

Anonym sa...

Jeg vasker all Nøstebarnull for hånd. Det er jo superenkelt, og det er jo unnagjort på 5 min. i vasken på badet! Klærne legger jeg til tørk på en håndduk på badegulvet, og neste morgen er det tørt og klart til bruk igjen. :-) Nøstebarnulla vasker jeg heller ikke så ofte. Minstemann bruker bare det, pga. atopisk eksem er det den eneste ulla han tåler, og body og strømpebukse tåler godt å bli brukt 1 ukes tid før jeg vasker det. Flekker vasker jeg lett bort med en klut. Etter en uke synest jeg det er greit å få vasket det opp siden han bruker det hver dag. Henger til lufting hver natt da. Pysjene til mine små vaskes gjerne etter 3 ukers tid, og ullfleece og ribb-bukser holder jo i en evighet mellom hver vask, tror ullfleecedressen til jenta mi ble vaska 2 ganger forrige sesong. :-) Og til dere som måtte lure: jeg er en mamma som er VELDIG opptatt av rene og pene barn, så skitne er de ikke! Det er bare det at Nøstebarn sin ull er helt genial! :-D
Annet av ull vi har i hus, som feks. Janus, vasker jeg i maskin på ullprogram. Behandlete ullklær trenger mye oftere vask, og flekkene setter seg "fast" i de plaggene, noe de ikke gjør i Nøstebarn sine. Men er veldig fornøyd med behandlet ull også, varmt og godt på kroppene til mine små som tåler den ulla. :-)
Allt hjemmestrikket tøy vi har i hus vasker jeg for hånd med Nøstebarn sitt vaskemiddel.

LahrA sa...

Hver kveld ser jeg over ullklærne til lillegutt.
Er det bare småflekker av drikke etc. skyller jeg de lett opp, evt med litt ullkur. Når de er skittene og "lukter" går de i maskinen på ullvask :)

Anonym sa...

Jeg har "lært" meg til å lufte ullklærne i fuktig vær, da blir de kjempepene! Det er visst lanolinen som ordner opp, tror jeg.. Men er det masse flekker på, så vasker jeg i maskinen på ullprogram med Milo og skyllemiddel om det trengs.

Hilde sa...

Jeg vasker all ull på ullprogram i maskinen. Nøstebarn-ulla på 30 grader og endel andre merker på 40 grader. Kommer det bæsjeflekker på, skyller jeg og gnir inn med gallesåpe. Vasker etterpå i maskinen, og da er det ingen flekker igjen.
Jeg også synes det er så genialt at Nøstebarn sine klær ikke trenger å vaskes så ofte. Har en baby som gulper en god del, og så lenge jeg tørker vekk gulp, slik at det ikke stivner på klærne, trenger de ikke vaskes så ofte. Lukter ingenting :o) Bomullklærne stinker jo med litt gulp på! Og 5-åringens ribbeklær holder leeeenge før de må vaskes, så lenge hun ikke søler masse mat på.

Hilde sa...

Må bare legge til at tran-lukt går bort fra klærne etter hvert, men det sitter i lenge. Men etter endel vask og lufting, blir lukta mer eller mindre borte.

Hege sa...

Er veldig glad i nøstebarn sitt vaskemiddel, men smurfen får utslett visst han får ull som har vært vasket i dette inn på huden. Samme med ubehandlet ull rett på huden; elveblest utover hele kroppen som klør intenst. Men veslemor sitt nøstebarn ull vaskes for hånd med nøstebarnsåpe. Til superwash bruker vi Milo og vaskemaskin.

Synnøve sa...

Takk for gode tips! :) Jeg har også lært å "tørrvaske", dvs henge ut klærne til lufting i stedet for å vaske. Gjør ofte susen! Når jeg vasker (hjemmestrikkede plagg for hånd, kjøpte plagg i maskin) har jeg brukt Milo (stort sett strikker jeg i det jeg kaller "vanlig" ull, dvs ikke nøstebarn), og har levd i trua på at det er helt greit. Nå ser jeg at jeg kan åpne for andre muligheter ;) Tørking skjer etter jeg har klemt ut vannet med et håndkle, og alltid flatt!

Anonym sa...

Litt opp og ned her i gården. Men det meste av nøstebarn ulla blir håndvasket med spesialsåpe, det andre går i maskin med milo. Det som er genialt er at nøstebarn ulla ikke blir skitten på samme måte som superwashen. Så kan bruke de mye lenger:) Flekkene blir ikke sittende igjen i klærna. Ser nå at jeg nok kan bruke litt mindre såpe da;) Supert med tips! Og en flott gutt som poserer!

Berna Marie sa...

Jeg vasker det aller meste av ulltøyet i maskin, på ullprogram 30grader, og pleier å skru av sentrifugeringen. Men sentrifugeringen vil altså ikke tove klærne??? Det hadde vært kjekt å slippe dryppende våte klær! Det er noen få ullklær jeg er så redd for at jeg heller vasker de for hånd.

Syserine sa...

Jeg begynte å håndvaske Nöstebarnplaggene, men de krympet. Sannsynligvis fordi tempraturen varierte for mye. Nå går alt på 30 gr håndvaskprogram i maskinen, helt supert. Forutenom ullfleecen som til min fortvilelse kom ut krympet for noen uker siden. Den var nedtisset, jeg hadde bare et parfymert ullvaskmiddel og satte på en ekstra skylling. Det skyllevannet tror jeg var kaldt og at tempraturforskjellen fikk plagget til å krympe. Det er hvertfall min teori for fjorårets ullfleece ble vasket i maskin etter en hel vinter uten problem. Og selv om det prafymerte ullvaskemiddelet lukter grusomt har det ikke ödelagt plagg för. Jeg har en blanding av ubehadlet og superwashbehadlet ull og når jeg leser kommetarene her tror jeg nok jeg er enig i at det superwashbehandlede blir fortere skitten, föles fort skitten og ender i skittentöyet mens den ubehandlede blir hengt opp og tatt på igjen. Jeg skal nå pröve meg på töybleier og ullbukser til ny baby, veldig spent på dette med lanolinet og urinen!

Florisa sa...

Skjønningen som vasket seg selv til slutt, hehe :) Her er det også 1,5 og 3,5 åringene som tar seg av ullvasken (eller hjelper til stemmer vel mer), det syns de er stor stas! Vasker det i maskinen også innemllom.

Anonym sa...

Jeg har vasket all ullen fra nøstebarn i maskin. Jeg vasker den på kaldt program med lite sentrifugering. Den første ullfleecen jeg kjøpte vasket jeg for hånd, men jeg synes faktisk de jeg har kjøpt senere og vasket i maskin holder seg bedre når jeg ikke kryster den for å få den ren.

Hedda sa...

Eg vaskar alltid ull i maskin, på skånsomt ullprogram. Det går ALLTID bra. Og eg har både nøstebarn-ull, annan ull, heimestrikka og kjøpt. Ikkje noko problem. Vaske for hand prioriterer eg rett og slett ikkje, då blir det til at det berre blir liggande.

Meg sa...

Jeg legger klærne i en balje med vann i dusjen, og setter dusjhodet ned i vannet. Vannstrålen gjør til at vannet strømmer gjennom plaggene med minimal bevegelse. Skånsomt for ulla og armene. Da gjør vaskingen seg selv.

Knitgirl sa...

Jeg har en slem vaskemaskin. Den tok knekken på en nydelig alpakkajakke jeg hadde lagt mye arbeid i. Det var så ille at jeg nesten ville gråte da den fine hvite jakken min kom ut som en hard klump av maskinen. Selv om jeg hadde valgt ullvaskprogram. Det første nøstebarnbabyteppet jeg strikket (for 18 år siden)led og en ublid skjebne og endte opp som en lapp den gamle katten vår har til madrass.
Så nå vasker jeg alt for hand enten det er barneklær eller voksentøy. Jeg bruker hårshampo uten for mye parfyme. Etterpå ruller jeg vasketøyet tørt inni et håndkle før jeg tørker det på badgulvet.
Hvis det blir flekker på barnetøyet som ikke går av i vask lager jeg pyntelapper, blomster, eller andre motiv som jeg hekler og fester oppå flekken.

cissemosse sa...

Jeg kler av datteren min på badet om kvelden og slenger de plaggene som trengs å vaskes rett i håndvasken (ofte uten såpe). Mens hun tar på seg pysjen, skyller jeg opp plaggene og henger de over dusjkabinettet. Nesten lettere enn å ta med klærne ned i vaskekjelleren.

Bodil sa...

jeg vasker hjemmestrikk og andre tykkere ullklær for hånd og klemmer vann ut ved å rulle i håndklær før jeg tørker flatt. Det meste av tynne ullklær vasker jeg med maskinens ullprogram, 30 eller 40 grader alt ettersom hva vaskeanvisningen sier. Bruker Milo, men har ment å forsøke Nøstebarns ullvask, så neste gang jeg bestiller klær eller garn blir det en sånn også.

cissemosse sa...

-Og en annen ting..det er superwash ulla til Emma som har flekker (som jeg vasker i maskin). Tror ikke hun har et eneste Nøstebarn plagg som det er flekk på..uten at jeg har noen god forklaring på det.

Ingeborg sa...

Eg vaskar mest i maskin. Men vaskemaskina vår er ikkje heilt god, så det er ikkje alltid kleda blir reine (verken på ullprogram eller andre). Det betyr at handvask er det einaste som nyttar når vi til dømes har ned-spydde pysjar og bodyar. Og akkurat dei kleda hadde det jo vore greitt å sleppe å vaske for hand...

vero9ka sa...

Jeg vasker for hand, det kjennes ut som klærne blir renest da, også blir de mindre slitt :)

Black Orchid sa...

Hei.

Vi vasker da selfølgelig ulla for hand, det er jo det enkleste og ein kan pusse vekk flekkene med ein gammel tannbørste.

Synes ikkje vaskemaskina gjer ein god jobb på gulpeflekker, eller bæsjelekasjer på ullprogrammet.

Mange fine tips her på bloggen, ser fram til ideer på å bruke klærne lengre.

Ha ein fin kveld.

-Black Orchid-

hingva sa...

stort sett samler jeg opp og putter nøstebarnull i maskina, på kaldt program. Det krymper likevel litt [sikkert fordi jeg har for mye i maskina..)- jeg har lært meg å kjøpe litt stort, så spiller det ingen rolle. Ulla er jo uansett tøyelig også, og strekker seg liksom litt ut igjen. Det hender at jeg håndvasker hvis det bare er ett plagg eller to som jeg vil ha raskt vaska. Og har lært meg at det er veldig lettvint det også:-) Men jeg synes klærne faktisk holder seg best i maskina. Her i huset brukes trøyene som gensere, så de vaskes ganske ofte, da matflekker ol ikke bare kan tørkes av. Men klærne er like fine, vask etter vask etter vask:-) Bare litt mindre i størrelesen altså -

Renathe sa...

Vasket alt i maskin fram til oktober i fjor, da fikk jeg en skikkelig vaskemaskin :) Med to små, og strikkedilla så er det andre ting jeg gjerne vil bruke tiden min på:)
Har lenge tenkt å kjøpe vaskemidler fra dere, men er enda bare på listen.. Nøstebarn klærne har absolutt mista litt av futten, håper å få gjort noe med det.

Sofie sa...

Dersom jeg bare trenger ett eller to plagg, vasker jeg for hånd. Da vaskes de i vasken på badet. Ellers går alt på 30 graders ullprogram med lav sentrifugering, og Nøstebarn-såpe :-) Av og til skyllemiddelet deres og.

Dessverre vaskes klærne alt for ofte her i huset. Gullungen søler seg til stort sett hver eneste dag, og det er gjerne såpass at det er like greit å vaske hele plagget. Synes ikke det fungerer så bra å bare fjerne flekken, stoffet blir stygt der jeg gnir, og jeg prøver å fylle maskinen i stedet. Og om jeg ikke gnir forsvinner ikke flekken..

Men dersom han en sjelden gang ikke har sølt noe på seg, legger jeg tøyet til lufting, og bruker det igjen helt til det har en flekk :-)

Elin sa...

Vi har mye ubehandlet ull og noe superwash-ull også. Oftest maskinvask på 30 grader, og det går fint. Men vi lufter gjerne plaggene etter bruk - og det er lenge mellom hver vask. Selv når vi hadde en supergulpegutt bare tørket jeg av gulpet med fuktig klut eller skylte med kaldt vann på ullklærne fra nøstebarn. Bomullstøy gikk rett i skittentøyet ved første gulp. Ikke noe problem å vaske tøybleier, når man sjelden vasker klær;)

En liten bæsjeflekk på bleiebuksa tar jeg ofte å flekkvasker med sunlight sepe (såpestykke) og like fin. Heia lanolin"

Randi sa...

her er det omtrent 50/50 maskin og håndvask, ser an flekker og type..

har et tips til vanskelige flekker på ull: SITRONSÅPE! det blir fort litt gule flekker av baby-bæsjen, og den sitter jo som fy! men den tar tilogmed gamle flekker, er helt super. Har reddet mange bodyer og str.bukser med den!
(kanskje den hjelper på den nattkjolen med fiske-olje også?) Den er fra "Troll", så den er beregnet på ull. :)

Anonym sa...

Jeg har ikke barn, bare liker nøstebarnullkvaliteten (silke/ullsingletene til dame) og ullgarnet. Jeg bruker mest naturmaterialer; silke, ull, alpakka og kasjmir, og vasker stort sett i maskin fordi jeg tror jeg er for harhendt uansett hvor forsiktig jeg vasker for hånd - det sliter alltid mer på plaggene enn maskinen gjør.. Eneste unntaket er hjemmestrikkete plagg (og med plagg mener jeg skjerf; heldigvis elsker jeg skjerf, for det er det eneste jeg får til å strikke:)
Jeg lurer derimot veldig på: Kan jeg bruke nøstebarnvaskemiddel også til silke, alpakka og kasjmir? De fleste advarer mot skyllemiddel og lanolin til silke, også til strikket silke. Noen som har noen erfaringer?

Kathrine Gregersen sa...

Nøstebarn sitt vaskemiddel kan du vaske alle plagg i Silke, Alpakka og kasjmir i tillegg til alle typar ull. Det med at ein ikkje bør tilsetje lanolin til plagg med silke i har eg ikkje høyrt om før. Skal sjå om eg finn ut meir.

Anonym sa...

wenche johansen .jeg vasket en ullgenser i vaskemaskin på 30 grader ull program.det viste seg da at genseren hadde krøpet .og blitt tovet.jeg skyldte genseren på nytt med skyllemiddel og strakk genseren til normal lengde og bredde,men alikevel kan jeg kjenne at den tovetseg. vasket med milo.hva kan jeg gjøre med det.

Kathrine Gregersen sa...

Wenche: Du kan prøve med hårbalsam. Strekk i plagget medan det er vått og har balsam i. Skyll ut.
Eller du kan prøve å dampe plagget og dra i det medan du dampar.
Lykke til!

Hilde sa...

Ser at det er mange som vasker Nøstebarn ulltøyet på ulleprogram i maskinen - og at det går fint. Selv har jeg ikke god erfaring med dette. Har hatt en god del ulltøy, bodyer, strømpebukser, undertrøyer til mine to barn, gjennom snart 10 år. Ved å vaske på ullprogram 30 grader i maskin har jeg i allefall ødelagt en strømpebukse, en babybody og en stilongs.. Alt krympet!! Nå har jeg bare noen få nøstebarn plagg, vasker dem for hånd, men jeg synes det er litt tungvindt. Blir ikke kvitt flekker heller, så jeg må nok dessverre innrømme at jeg har gått over til ullplagg som er merket for maskinvask.

Maja sa...

Hei jeg lurer på om hvor ofte man trenger å ha lanolinkur sammen med ullbuksene man bruker over bleiene? skall man vaske bleiene fra nøstebarn også med lanolin? hvor mye trenger mant i hver vask maskin? kan jeg vaske ullbuksene jeg bruker over beleiene på 60gr i maskinen?, Mvh Maja

Karoline sa...

Hei Maja. Du kurer ullbuksene når du merker at du må vaske dem oftere for at de skal lukte friskt etter lufting. Hvor mye ullkur du skal bruke finner du på flasken basert på mengden ullbukser som skal kures. Bomullsbleien som brukes innerst skal ikke kures med lanolin, den har som oppgave å suge opp urinen og man skal derfor heller ikke bruke skyllemiddel på denne. Bruk et vaskemiddel uten parfyme og vask bomullsbuksene på 60 grader. Ullbuksene skal ikke vaskes mellom hver gang de er i bruk, de skal bare luftes - og når de må vaskes (når de ikke lukter friskt etter lufting eller hvis det kommer avføring på dem) skal de håndvaskes på 30 grader (det vil si vann som kjennes litt kjølig) med en naturlig ullsåpe uten parfyme. Vaskes ullbuksene på mer enn 30 grader vil de krympe til dukkestørrelse... Du finner mer informasjon om tøybleier på nettsiden vår www.nostebarn.no under "Informasjon" i sidemenyen :) Hilsen Karoline i Nøstebarn

Maja sa...

Tusn takk for rådene Karoline! men jeg tror det er nå feijl innpå informasjon på nøstebarn siden for når jeg trykker inn på de forskjellige kateforiene så får jeg opp :
404 - File or directory not found.
The resource you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable. ;/

Karoline sa...

Hei igjen Maja. Vi har hatt litt trøbbel med nettsiden vår i dag, men datateknikeren vår jobber med å løse problemet, så forhåpentligvis virker sidene som normalt igjen om bare en liten stund! Hilsen Karoline i Nøstebarn

Maja sa...

Så bra, Takk karoline :), kan man bruke en Vinddress fra nøstebarn med en ullflis dress under om vinteren i steden for en bobledress? noen som har brukt det?

Karoline sa...

Ullfleecedress under den tynne vinddressen fungerer veldig fint om vinteren. Bruk ull lag-på-lag under dressen, så er det lett å regulere ut fra temperaturen (feks. et ekstra lag på de veldig kalde dagene eller hvis barnet skal sitte mye stille). Vi har laget en påkledningsguide, den finner du i dette innlegget: http://nosteblogg.blogspot.no/2012/09/kaldt-kaldere-kaldest-hva-tar-vi-pa.html Hilsen Karoline i Nøstebarn

Florisa sa...

Jeg vasker både for hånd og i maskin, litt sånn hipsomhapp ;) Det er nesten tryggere for meg å vaske i maskin, for jeg har så mange ganger brukt for varmt vann å håndvaske i. I maskinen blir jo vannet 30 grader når jeg stiller det inn på det.

Anonym sa...

Hva med flekker etter mat etc ? De sitter gjerne godt i og løser seg ikke opp så lett.