torsdag 16. juni 2011

Sommerutfordring

Så var det jammen sommar. Skuleferien startar i neste veke og me ser vel fram til ferie nokon og ein kvar. Like viktig som å planlegge ferie er jo kva ein faktisk skal strikke i ferien. Eg har alltid eit "bilstrikketøy" og nokre prosjekt som eg har sett fram til å begynne på. Ofte har eg strikka plagg som skal i brukt til hausten. Veldig greit å ha klar ein god bruksgensar til å nytte heime, på skulen eller barnehagen. Og kva er ein god bruksgensar? Den må vere praktisk både i fasong og farge og så må den fengje brukaren. Mi erfaring er at er disse kriteria oppfyllt er det garantert suksess. Andre som har andre tips?




Her er 1924 Raglangenser i dobbel 2-tråds. Dersom ein strikkar i 2 fargar blir det ein melert effekt som gir eit tøft uttrykk og som er praktisk sidan det ikkje visar så lett flekkar.



Til venstre 1924 Raglangenser strikka i 2-tråds Merinoull i Farge 51 Lys blå og 52 Dueblå.

Til høgre 1942 Ribbegenser med raglafelling i 2-tråds Merinoull i fargane 11Naturbeige, 12 Naturbrun og 52 Dueblå. Ribbestrikka plagg er elastiske og gode å ha på.

Ein kan boltre seg i fargar og dekor i form av striper, mønster eller påsydde element. Dette er oppskrift 1963 Stripegenser i 3-tråds Merinoull. Den er strikka på pinne nr 4, så gensaren vert lett sjølv om det er ein tjukkare gensar.















Dei fleste av oppskriftene til Nøstebarn har raglanfelling, noko som gir lite montering. Det er overkommeleg for nybyrjarar også, men det gjeld å halde tunga beint i munnen. Ein kan strikka i 2-tråds Merinoull (enkelt eller dobbelt) og 3-tråds Merinoull og ein kan strikke i glattstrikk, rillestrikk eller ribbestrikk.Oversikt over alle Nøstebarns oppskrifter finn du her.

Utfordringa er:

Strikk ein god bruksgensar/jakke til baby, barn eller vaksne med utgongspunkt i ein av våre oppskrifter og med Nøstebarn sitt garn. Fargar og eventuell dekor er valfritt. Send inn bilete og gjerne litt forklaring til kva du har gjort til blogg@nostebarn.no . Fristen er 20.august. 

Me kårar ein favoritt som får gåvekort frå Nøstebarn på kr 1000,- og i tillegg trekkjer me ein vinnar som også får gåvekort på same verdi. Me vil vise dei inkomne bidraga her på bloggen, så fint om du skriv om de vil stå med namn og ev. link til blogg/nettside.

Nokon som tek utfordringa?

35 kommentarer:

Hege sa...

Moro! Har hatt en nøstebarngenser i tankene en stund nå, skal sette i gang når jeg kommer hjem til garnkageret mitt!

Siv Iren sa...

Hmmm, dette var fristende!

Anonym sa...

Yess! Puffet jeg trengte for å komme igang! Så gøy:):)
God sommer!
Inger B.

Berit Hætta sa...

Ja dette hørtes spennende ut. Da skal jeg og se om ikke det er noen ideer...

pia sa...

ja, dette må eg kaste meg på....
minuset er at ho som skal få vil kun ha GULT GULT GULT...... men mor kan vel pynte....

MaritSyux sa...

Oh! Kjempegøy! Jeg har jo kjøpt inn nesten alt det garnet jeg trenger også! :D

therese sa...

Hm, jeg skulle også egentlig hatt en jakke... til 9-åringen...? :)

Siri @ Strikk og tøys sa...

Jeg tar urfordringen! Skal starte på en #1944 Ribbegenser i dobbelt 2-trådsgarn, det blir bra :-)

http://strikkogtoys.blogspot.com/2011/06/sommeru
tfordring-fra-nstebloggen-ja.html

Anonym sa...

Jeg tar utfordringen. Unnderskjorte til meg selv. Knall orange! Har kjøpt garn i Sandvika for 3 uker siden. Jeg setter i gang!

Mourie sa...

Jeg tar utfordringen! Strikker på en enkel Nøstebarngenser i Kauni!

to vrange sa...

Den utfordringen tar jeg, helt klart - har strikket en del nøstebarngensre allerede, rullegenseren er min favoritt. Blir nok en ny sånn - eller to, kanskje ;o)

Renathe sa...

Fint spark i baken, nå skal jeg begynne med genserene jeg har på listen min :)

Gagn sa...

Så kjekt! Har garnet klart, har bare ikkje bestemt meg for oppskrift enda. Rullegensaren er ein sterk kandidat.

hingva sa...

Er i gang med en...;-)

Frøken M sa...

Såklart tar jeg utfordringa! Må bare få garnpakken jeg bestilte hos dere i dag først :)

Kathrine Gregersen sa...

Så kjekt de tek utfordringa!
Det er heilt ok med jakke (eg har no endra ordlyden i innlegget)
Det er viktig å lage det som ein (og/eller mottakaren) synes er mest praktisk..

StrikkePia sa...

Jepp jeg tar utfordringen, helt klart. Har lenge hatt veldig lyst å strikke en slik tynn ribbegenser. Den kan være fin å ta no. :-)

therese sa...

Da slenger jeg meg på! Har kjøpt inn masse av en utgående 3-tråds lilla. Nå må jeg bestemme meg for jakke eller genser.

Monstermønster sa...

Hmmm ,regnes tunika som praktisk plagg? Synes de er så greie i overgang varmt/kaldt og kjekt til over strømpebukse.

Kathrine Gregersen sa...

Monstermønster: Tunika er vel praktisk? Strikk i vei!

Ann-Kristin sa...

Juhuu! Eg er i gang! Tenkjer eg skal klare å bli ferdig til 20 august (med mindre det blir sol og 25 grader kvar dag - men om det blir det så er det ok å ikkje rekke å vere med;))

Daria sa...

oioioioi jeg er med:)

Veronica sa...

Jaa, denne vil jeg prøve å få med meg! Garn har jeg, og mønster vet jeg at ikke vil bli noe problem! Gøy utfordring!:)

Lekendebarn sa...

Helt klart tar jeg den utfordringen. Jeg bare elsker garnet og modellene. Ikke bare det men det kom en kommentar fra gutten vår på 8 år : "Mamma, jeg er veldig glad for at det er du som er mammaen min, for ellers ville jeg ikke hatt så myke og gode strikka gensere" Jeg setter i gang med å strikke høstens nye gensere. I vinter hadde guttene bestefarstrøyene og jentene rullegenseren. I år vil jeg prøve meg på en jakke kanskje? Jeg har fire barn, så jeg håper jeg kan være med i trekningen. :-)

OliveBlush sa...

Så fint å få en slik utfordring! Da blir det lettere å komme igang med strikk som kan brukes til neste vinter :-).
Jeg vil nok prøve meg på "Enkel nøstebarngenser" til vår gutt som blir 2 år i november. Kjøpte endel garn på salget, så da blir det striper i 2 eller 3 farger. Fargesammensetningen kan jeg jo finne ut med "Kjeks og Jam" som vi fikk link til tidligere her på bloggen, - takk for tipset om det!

HusmorNom sa...

Går det med body som vert brukt som vest også? :o)
Har sendt e-post med bidrag, då eg akkurat har strikka ein slik.

Eli sa...

Da hiver jeg meg på utfordringen med ribbegenser i 2 - tråds garn #1942

Renathe sa...

Bare lurer på om det må være nøstebarn sitt garn? ser det er flere som skal bruke annet garn?
Og kan en levere flere bidrag? godt i gang med genser nummer to, men det er slutt på nøstebarn garn og reise om noen dager :)

Janniche i Nøstebarn sa...

Utfordringen lyder: "Strikk ein god bruksgensar/jakke til baby, barn eller vaksne med utgongspunkt i ein av våre oppskrifter og med Nøstebarn sitt garn..." Vi tar dessverre ikke imot bidrag som er stikket i annet garn når det gjelder akkurat denne konkurransen - man kan gjerne levere inn flere bidrag :)

Anonym sa...

Det høres fristende ut, men får ikkje gjort det nå da jeg holder på med en dåpskjole

Anonym sa...

Har hiva meg på utfordringa:)

Anonym sa...

Jeg ser at jeg får for lite garn, og siden jeg er på garnslanker'n vil jeg gjerne supplere med annet garn. Hvordan stiller det seg i forhold til reglene?

Anette sa...

Det kommer snart et bidrag herifra..... men må feste ca tusen tråder.... :(

Ragna sa...

Jeg har sendt inn mitt bidrag.

Anette sa...

Levert :)