torsdag 4. august 2011

Uendelige muligheter -dekorering av kleshengere

Da ideen til dette innlegget kom, gikk tankene mine raskt til Kariannes samling, til bestemors klesskap og ikke minst til mitt rikholdige lager av rester fra små og store prosjekter, som bare venter på en mulighet til å få bli noe.


Tips til materialer:

- garnrester

- tynt tau og hyssing

- stoffrester eller slitte klær

- myk, tøyelig plast som kan klippes opp til remser

- voksduk (bruk matpapir over og under hvis du vil sy med glatt side ut)

- broderirester (klipp til stoff, broder og sy sammen hylsen)

- blonder, silkebånd, kantbånd ol.

- tørkesnor eller lær-snor til surring

- filt (obs! dette kan farge av – spesielt hvis filten blir våt)

Å lage hylsen til kleshengeren er en ting, men personligheten trer lettere frem eller forsterkes gjerne gjennom dekoren. I forhold til dekor finnes det mye å få kjøpt ferdig på hobbyforretninger og stoffbutikker, for de som ønsker det, men man kan lage mye fint og artig selv også.

Her kan man sy, skru, stifte, brodere, lime, knyte eller bruke sikkerhetsnål til å feste noe... mulighetene er mange. Hvorfor ikke la en fin knapp, gamle brosjer, ubrukt hårpynt og glemte blomster (typen med sikkerhetsnål bak) komme til heder og verdighet igjen – jeg er nok ikke alene om å ha små skuffer og skrin fulle av den slags – pynt som ikke har sett dagens lys på en stund...på denne måten blir de synlige og kan med enkle grep tas av og brukes...

Tips til pynt eller dekor:

- gamle knapper

- tegnestifter, øyeskruer, møbelstift, nagler...

- blomster og figurer klippet til av stoff eller filt

- sløyfer av silkebånd, tråd og blonder

- pong-ponger eller dusker

- hårpynt, brosjer og smykker

- fjær og perler

- små kongler eller annet rart fra skogen

- små skjell eller andre skatter fra fjæra (ting du kan bore hull i eller lime på)

- heklede eller strikkede figurer og blomster

- malt treverk under blonde eller gjennomhullet materiale



Før jeg gikk i gang rotet jeg frem en hel gjeng kleshengere laget av tre med krok som kan skrus ut. Jeg fant noen korte, som egner seg godt til barneklær, og noen lengre til voksen. Hvis du ikke har egnede hengere, får du kjøpt slike på de fleste hobbyforretninger ol. Kleshengere med fasong er ikke like enkle å arbeide med som de på bildet, men er ikke vanskelige heller. (I stedet for å lage en lang rett hylse lager man to korte, formet etter hengeren, som monteres på midten.)
Etterhvert som jeg prøvde ut de forskjellige materialene jeg hadde funnet frem dukket det opp nye ideer og muligheter – her er det kun fantasien som begrenser... Ulike personligheter begynte å tre frem og tanker om å "skreddersy" hengeren til spesielle plagg eller personer slo rot – la f.eks. hengeren være en del av presangen du har kjøpt til tantebarnet eller lag en som passer til favorittkjolen. En av kollegaene mine, som er student og bor trangt, syntes denne ideen var fin. Noen av klærne til en hybelboer må gjerne henge utenfor skapet og med slike kleshengere kan det gi en illusjon av at de henger fremme med hensikt! Hvorfor ikke henge opp en søt barnekjole til pynt på pikerommet, eller lag hengere til utkledningsklærne og heng dem opp... Man har et hav av muligheter og her følger noen eksempler...
-til favirittkjolen
– til den romantiske
– til barnerommet
– til den naturlige
– til den lille sorte
– til den retro-frelste
– til den med skuffen full av ubrukte skatter

5 kommentarer:

Quiltefia sa...

Hei!! Så fantastiske hengere!! Jeg har også hatt lyst til å pynte gamle kleshengere men jeg har ikke funnet noen gamle i tre.....Men veldig inspirerende!! AnneK:-)

Jorun sa...

En glimrende ide! Likte spesielt godt den lille sorte og alle med blonder!!!!
En god dag, ønskes deg!

Sidsel Veierland sa...

flotte hengere - husker min farmor hadde mange slike. Tror jeg skal lage noen selv også ....

Anonym sa...

Veldig innspirerende - veldig gøy å lete i skap og skuffer for å lage egne varienter :)

hjertemynthe sa...

For noen herlige kleshengere! De ble nesten levende når de ble "stæshet" opp.