mandag 26. september 2011

Inspirasjon til strikk i nye fargar og trekning Amandaprosjektet

Først litt inspirasjon til strikking:

Her er Aksel (18 mnd) i Bestefartrøye str 2 år (Oppskrift 1945 + Strikk til nøstebarn). Gensaren er ein av mine absolutte favorittar og den vart utruleg fin i den nye fargen 85 Rust! Knappane er ordknappar frå Snella og Peronella og dei passa veldig godt til rustfargen.

Omslagsjakka og lettsrikka lue i rillestrikk (oppskrift 1936 + Strikk til nøstebarn) i den nye fargen 61 Akvamarin. Denne fargen er eg så nøgd med. Fin både til vaksne og born og fin i kombinasjon med andre fargar. Sokkane er Madam Møllers (1904 + Strikk til nøstebarn).

Amandaprosjektet:
Takk for engasjementet rundt innlegget om Amandaprosjektet! Så kjekt at så mange av dykk kan tenke dykk å strikke til dette gode og viktige prosjektet. Eg har fått ein koseleg telefon frå Kari som hadde ein god ide til korleis Bitteliten sjelevarmar som er på gratisoppskriftene, kunne bli endå lettare å kle på ein liten kropp:
I staden for å sy saman skuldrene strikkar ein skuldrene på bakstykket litt lenger slik at disse fungerer som selar. Fest med små trykk-knappar på framstykket?












Når ein skal legge opp etter første ermhol legg ein opp 8 (10) masker ekstra. Strikk like mange riller som skulderstykket framme. Fell av dei ekstra maskene. Strikk nakken (3-4 cm) og legg opp 8(10) m til ny sele.
Eg har ikkje rukke å prøve det ut endå, men eg synes det var ein god ide og eg rettar oppskrifta etter eg har prøvd det.




Fleire av dykk seier at sjukehusa krev superwashbehandla ull til plagga me strikkar. Dette synes eg er rart? Eg trur dette botnar i ei misforståing, for ubehandla vert like rein som superwash ull. Rett og slett fordi ull vert rein ved 30 grader og så har det kanskje noko med at lanolininnhaldet som fungerer bakteriedrepande? (Sifo gjorde ei undersøking på dette: Dei testa bakterieinnhaldet på ammeinnlegg i behandla og ubehandla ull.) Eg veit at nokon sjukehus frys ned kleda før dei tar dei i bruk.

Og så til dei 10 som få ein bunt med garn til mange gode småplagg:
Evelyn sa...

Er så heldig å har fått tre friske fullbårne jenter, så vil gjerne hjelpe til og strikke til de små som ikke har en så lett start på livet.

Lise-Kari sa...
Jeg vil kjempegjerne være med og strikke! Skal få med meg resten av jentene i strikkeklubben også, så kan Haukeland få en liten ladning:-) Fantastisk prosjekt!

Retrobaby sa...
For et flott initiativ - jeg blir gjerne med og strikker. Nyfødtstrikk går jo så kjapt!

SiljeVanilje sa...
Jeg strikker gjerne! Har tidligere strikket til ei venninne som fikk prematurt for vel et år siden, den lille jenta lever i beste velgående i dag. Den gangen strikket jeg ut i fra nøstebarNs oppskrifter:) det er godt å kunne hjelpe!

Strikkelisa sa...
Fantastisk initiativ og prosjekt. Og så herlig at dere i Nøstebarn sponser på denne måten. Jeg blir gjerne med på strikkinga.
-strikkelisa. :)

Jannike sa...
Jeg har allerede laget noen plagg til UNN Tromsø: Min lille gutt kom 7 uker for tiden og vi tilbragte 3 uker ved Nyfødt intensiv. Et fantastisk arbeid gjøres hver dag av de ansatte. Jeg har bl.a strikket lettstrikka babylue fra Nøstebarnboka.

LIV sa...
Veldig bra!
Sjølsagt vil jeg bidra i prosjektet!
Strikker for tiden på et ullpledd som skal sendes til Nepal, til barn som ikke har det så bra. Synes slike prosjekt er viktig å støtte!!!
Kjersti Ø sa...
Klart jeg vil være med! Fantastisk flott at du tar dette opp i bloggen og skaper bevissthet.

Hilde sa...
Som heldig bestemamma til tre nydelige og friske barnebarn er det en glede å få være med å bidra til barn som trenger en ekstra hjelpende hånd. Med og uten garn fra Nøstebarn:-)

Nelle sa...
Så flott med tips og oppskrifter!
Jeg strikker stadig vekk tepper til amanda-prosjektet og det kommer jeg til å fortsette med =)

Takk for at de stiller! Send meg ein e-post til blogg@nostebarn.no med adressa di, så er garnet snart på veg!

Så minner eg om konkurransen her på bloggen der premien er gåvekort på kr 2 500,-. De finn konkurransen her.

6 kommentarer:

Veronica A. sa...

Gratulerer til vinnerne! Og til de bittesmå nyfødte som skal få alle palggene :)

Når noen sykehus ønsker at ullplagg skal være superwashbehandlet, tror jeg det bunner i praktiske behov heller enn krav til hygiene. Eller som du sier: Misforstått oppfatning av at ull ikke blir ren på lave temperaturer. Uansett synd hvis feil vask skal føre til at plaggene blir ødelagte...

Atleten sa...

grattis til vinnerene =O)

sibbeth sa...

gratulerer så masse!

Bente P sa...

Hei,

Dette er et helt supert prosjek, og etter å ha hørt om dette har jeg allerede strikket to pledd som skal overeleveres på Riksen neste gang jeg skal på kontroll dit selv. Håper å rekke noen flere også før den tid :o)

MEN: Jeg har lest litt om prosjektet på nett - http://www.amandaprosjektet.org/apx.html - se nederste setning - det ser ikke ut som om noe annet enn luer, votter, sokker og pledd mottas!! Jeg begynte selv på en sjelevarmer, da det så ut som et supert prosjekt for en relativt fersk strikker som jeg er, men jeg valgte å fokusere på pledd.

Men uansett; stå på folkens, dette er et supert prosjekt!!

Mvh Bente :o)

Karimor sa...

Superkos å være venn med Nøstebarn på Facebook! Fint å lese om strikking og stopping og andre små langsomme, fine ting!

Anonym sa...

Hei. Har strikket sjelevarmeren til lillegutt som ventes i november, og tenkete at det hadde vært veldig fint med med en litt posete shorts til som kan være utenpå en strømpebukse og evt ha knestrømper eller babysokker til. Ett søtt antrekk. Har dere noen oppskrift på en slik shorts?
Christine