mandag 5. september 2011

Ull eller Silkeblanding? Konkurranse

Kva skal ein velje; undertøy/kler i 100% ull eller i blandinga 70% ull og 30% Silke?
Begge deler har sine fordelar og ulemper. Nokon svergar til rein ull, mens andre kjøper ikkje noko anna enn ull/silke. Og mange brukar litt av det og litt av det. Mange av oss skal i gong og skaffe ullkler til ein ny sesong og eg tenkte det hadde vore nyttig med eit diskusjon på temaet ?  


ULL ..

...er varmare enn ull/silke (kan både vere ein fordel og ein ulempe)

...er billegare enn ull/silke.

...er varmare enn ull/silke.

...held seg finare i forhald til fasong og nupping?

 ULL/SILKE... ..

...Glattare enn ull (OK om ein lett klør eller er plaga med eksem.)

...Svalare enn rein ull (derfor supert når det er varmare i veret.)

...Meir slitesterkt (veldig greit ift. plagg til større barn/vaksne eller plagg som er utsett for slitasje)

KONKLUSJON?
Me får ofte spørsmålet frå kundar om dei skal velje ull eller silkeblanding? Kanskje får du svar etter kven du spør? Det er heilt klart at det ein veljer ut frå kva eigenskapar som er viktig for ein. Ofte kan kanskje kva fargar eller stripekombinasjonar dei kjem i, spele inn? Det er vanskeleg å kome med ein konklusjon. Eg plar rå folk til å velje ull/silke dersom ein lett klør, skal bruke plagga på sommaren eller plagga vert utsette for sterk slitasje (som td. longsar).

Personleg er nok både eg og ungane ull/silke-fans, men eg kjenner at dersom eg frys skikkeleg er det ingenting som er så godt som å ta på ei trøye i 100% ull.

Kva plar de andre å velje når de skal kjøpe ullundertøy? Kommenter på dette innlegget og du er med i trekninga av ei trøye og longs i ull eller ull/silke (valfritt!) i valfri storleik.
(Trekning måndag 12. september)

312 kommentarer:

1 – 200 av 312   Nyere›   Nyest»
Lillian sa...

Ull/silke foretrekker vi! Den er mye mykere, og ikke så grov.

to vrange sa...

Vi bruker begge deler, men det er nok mest ren ull i skuffene våre - jeg syns den rene ullen holder fasongen bedre, og jeg LIKER ullfølelsen (som forsvinner litt i ull/silkeblandingene, syns jeg).

Men til plagg som skal rett mot myk babyhud er ull/silke suverent, da. :)

Monstermønster sa...

Hmm, bruker dem om hverandre, men heller mot ull/silke, siden det oppleves som mykere. Jeg og ungene bor i ullklær om vinteren, så vi trenger ikke vente på at det skal fylles opp nok til en ullvask, det skjer hele tiden :)

Angel sa...

Her har vi gått for reint ull til 1 åringen vår nå til vinter. Brukte det på han ifjor også da han var baby og var kjempefornøyd med det.. Sjøl har jeg også ullundertøy fra Nøstebarn i rent ull. Kjempefornøyd. Både til hverdags og til trening. Sverger kun til nøstebarn og kjøper ikke annet ull! =D
Har ikke prøvd ull/silke blanding så kan ikke uttale meg på det!

Ina C. Lindahl sa...

Her i heimen holder vi også en knapp på ull/silke. Har ei jente på 2 år og en tass på 2 mnd, og synes silkeblandingen er myk og skånsom mot barnehud.

Reidun sa...

Vi foretrekker Ull/Silke. Det er mykere på og klør ikke.

Kråka sa...

Jeg bruker ul/silke, den er myk, varm og kjennes sval ut på samme tid. Nattkjole i ull/silke er helt uunnværlig;)

Anonym sa...

Eg bruker ull/silke på sommeren og rein ull på vinteren. Har ellers to ull/silkedresser som vi har brukt mykje som pysjamas og tidvis på dagtid no i sommer. På varme dager blir rein ull for varmt for jenta mi. Ellers strikker eg mest i rein ull, men holder no på med en hals og strikker den i en kombinasjon av ull og ull/silke for å få den litt mjukere. I forhold til ribbestrikk har eg dårlig erfaring med ull /silke ettersom den har en tendens til å bli heilt "flat", mister spensten. Men mjuk og god er den, så det spørs kva en er ute etter !
Anne-Stine Monsen

Terese:) sa...

Ull er GULL uten tvil, men også jeg varierer ull/silke eller rein ull, alt etter temperatur i omgivelsene. ULL velger jeg uansett, men KVALITETEN er avgjørende for om jeg velger å kjøpe akkurat DEN typen IGJEN :-)

i det rosa huset sa...

Ull/silke! Min lille juligutt BODDE i ull/silke bodyene sine det første året. Om sommeren var de tynne, luftige og transporterte fukt og varme bort fra den lille kroppen. Om vinteren isolerte den og holdt ham varm, men han ble aldri svett.

Jeg ELSKER ull/silke klærne deres, og når "Micro" kommer i desember skal jeg nok en gang hamstre inn litt "luksus" til h*n.

Trine sa...

Her går det i begge deler, alt til sitt bruk. Jeg synes nok ull/silke er glattere og mykere i mange tilfeller, men jammen er det mye ull som ei heller klør. Her bor vi i ull stort sett alle måneder med bokstaven r i seg. Sånn som nå hvor vi er heldige og har gode temperaturer er det mest Singletter og kortermede ull/silke trøyer som blir brukt.

Ida Elisabeth Moe sa...

Ull ;) Da slipper man å ha på så mange lag :)

Anonym sa...

Her går det i ull.. Har brukt det på alle tre ungene fra de var babyer.. Lisbeth Nyborg

Siv Iren sa...

Det er faktisk mest ull her i huset, og til nå har barna syns det er greit. Det er ofte litt akking helt i starten av sesongen, og de syns det klør. Men som på et magisk vis så forsvinner kløen i løpet av et par uker. Så føler jeg meg på et vis mye tryggere på ren ull. Med ordentlige ullklær både som innerlag og mellomlag + en god vinterdress føler jeg meg alltid helt trygg på at de er varme og gode når de leker ute i barnehagen.

Angående ull vs ull/silke, vet du noe om hvordan ull/silke reagerer når den blir våt? Er det likt som ull?

Jeg elsker klærne deres, og i år gleder jeg meg aller mest til det lille tantebarnet mitt som snart kommer. Å kjøpe små søte ullklær er så koselig! Takk for en fin blogg, ønsker deg en god høst :)

Vibeke sa...

Jeg sier:"Ja takk, begge deler!" godt med ull uansett. På ekstra kalde dager er ren ull det beste :-) Vi har litt av hvert av ull og ull/silke her i huset.

Anonym sa...

Jeg liker ull/silke best pga at jeg føler at ull klør.. Å da blir det til at jeg kler ull/silke på barnet mitt å, vill ikke at han skal klø han heller :p

Stine R

Kjersti sa...

Jeg syns ull/silke-klærne virker litt mykere mot huden på en måte. Jeg har også barn med eksemhud og føler at silkeblandingen gjør ulla litt mindre kløete. Når det er sagt så syns jeg ikke nøstebarnulla klør mye heller, så vi har begge deler :)

Ingjerd sa...

Tidligere har vi kun brukt ren ull på ungene. Men i sommer endte vi opp med å prøve ull/silke på jenta vår for hun er enda varmere av seg enn det storebror er. Og vi er kjempe fornøyde :) Så konklusjonen blir vel ja takk begge deler, kommer an på hvor, når og hvilken årstid ;)

Mona Henriksen sa...

Jeg ender som oftest opp med å kjøpe ull/silke. Seksåringen vil bare ha ull/silke, hun er var for ull som klør og så er det nok svalere å ha på seg inne. Ettåringen har begge delene, synes strømpebuksene i vanlig ull er gode (selv om det blir en del hull som må stoppes) i bodyer liker jeg best ull/silke. Til små nyfødte syns jeg ull/silke er mykest, og det er også det jeg foretrekker selv fordi det ikke klør..

Ender altså ofte opp med ull/silke selv om det er dyrere, men så kan det jo arves da :)

Hilde N sa...

Vi bruker helt klart mest ren ull, men har også noen plagg i silke/ull som brukes om sommeren istedenfor bomull. Ren ull holder fasongen så mye bedre, og kan også brukes på ikke-tropevarme sommerkvelder.

Kvinnen ved havet sa...

Det lille barnebarnet mitt bruker begge deler,men ull / silke er jo flott da for den kan brukes hele året.Bestemor (jeg) har strikka masse fra nøstebarn boka, og gjett om det er stor begeistring fra dem som er så heldig å få.Har bla strikka ull/silke trøye med kort erm,barnehage gensre og ullbukser.Nå er jeg nettopp ferdig med en jakke og har begynt på en ny strømpebukse:-) Helt supre oppskrifter som er enkle og lett å forstå.

Anonym sa...

Vi har litt av begge deler. Meir tilfeldig enn planlagt eigentleg. Men eg tyr til ulla dei aller kaldaste dagane, og ull/silke på dagar der gradestokken ikkje viser like brutale tal. Sonen min er veldig varm av seg, så han føretrekk nok den litt tynnare og glattare ull/silke enn systra som er ein frostpist. :)

Janne-Marit

Anette sa...

Til nå har vi mest brukt rein ull. Med ei frysepinne av ei jente er det kun det vi har prøvd oss på. I redsel for at hun skal bli kald. Men ull/silken ser så utrolig deilg og myk ut, at det før eller siden nok havner noe av det i skuffene, spesielt nattkjolene må være geniale. Men nå vinden og kulda er som værst sverger hele familien til rein ull, og ikke minst er den snillere med lommeboka. ;)

Astrid sa...

Bruker ull og ull/silke om hverandre, både for å variere litt (det gjelder særlig garnet) og ettersom hva som passer best...

Tone E. L. sa...

Vi bruker begge deler, men foretrekker nok ull/silke. Jeg selv er nok litt intolerant mot ull fordi det klør lett og jeg får utslett, men silkeull går bra. Og selv om barna ikke har gitt uttrykk for at de syns at ull klør så kan det nok hende at jeg klør litt på deres vegne og bruker mest ull/silke til de også ;-) Eldste på 5 bor nærmest i sine kortermede trøyer i ull/silke.
Da min yngste ble født en iskald desembermorgen i fjor var det ingenting annet jeg kunne tenke meg å kle den ferske, lille kroppen i enn myk og lun silkeull.
Er det skikkelig kaldt ute har barna ull som mellomlag også, så selv om ren ull er varmere tror jeg at ull/silke er varmt nok til vårt bruk.
Og som nattøy er det nydelig!

Hanne sa...

Vi bruker ren ull vår, høst, vinter og kjølige sommerdager, og ull/silke på de varme sommerdagene. Allerede som veldig liten baby skrek minsten her om vi forsøkte å ta på bomullsbody, mens ull var greit. Jeg tror det handlet om en kombinasjon av at bomullsklærne kjennes kalde ved påkledning, mens ullen er lun med det samme, og at bomullsbodyene er litt mindre tøyelige og vanskeligere å få på en liten babykropp.

Når jeg nå velger ullklær til vinteren velger jeg ren ull. Til våren, når sommerinnkjøpene skal gjøres blir det nok mest ull/silke.

Anonym sa...

Hei. Vi bruker litt begge deler, men kjøper jeg- blir det som oftest ull. Men nå i sommer ble t-skjorter i ull/silke veldig populært så litt årstidsvariasjon. marit

Anonym sa...

Vi bruker ren ull til våre, både babyen og 2 åringen. Med de kalde vintrene som har vært, har ho eldste ikke gått en dag uten! Alle fornøyde, og ingen fryser:)

Janne B

Siri M. sa...

Vi er av dei som brukar begge delar. Ull er billigare. Det er og varmare, og derfor synes eg det passar best når jenta mi skal gå med berre det plagget, som gensar eller bukse/tights under ein kjole eller skjørt. Ho har gått med ull sidan ho vart født, og har heldigvis aldri vore plaga med at det klør. Ull/silke er utrulig mjukt og virkar mest behagelig mot huda. Fordi det er tynnare brukar vi det når ho skal ha andre plagg over, til dømes ull/silke gensar under t-skjorte eller korterma kjole, eller stilongs under ei bukse.

Sjølv har eg berre ullplagg, men det handlar nok mest om at dei er billigare( voksestørrelsar er dyrt!). Men om vinteren blir like kald i år og, kjem eg nok til å investere i ein ull/silke singlet til å ha innerst:)

Siri M.

Anonym sa...

Hei.
Jeg tror man skal observere barnet i forhold til egenproduksjon av varme. Barnet mitt er i seg selv en liten radiator, og jeg ser at det fort blir veldig varmt med ren ull. Det var nok kun i de første mdr han hadde det godt i rent ull(..og det var gull!) Siden har vi sverget til ull/silke, og han elsker(4 år) ullklærne sine! Han har en god venninne, og hun kan, i det samme været, gå i 2 lag med ull uten å svette.
Så alle er forskjellige, Å! så skjønt det er!!

Tiril Byager

Silje Lauksund sa...

Vi bruker mest ull/silke, kortermede trøyer eller bodyer og longs. Ull/silkeblandingen er mer slitesterk, og det er et vesentlig moment når ungene helst bare vil gå i longs innendørs, og ikke vil ha bukser på. De sklir rundt på knærne og klatrer rundt uten at det slites hull.

Om det er kaldt så får de ei trøye eller en genser i ren ull utenpå undertøyet i ull/silke. Ull/silke er litt dyrere, men har et mye bredere bruksområde siden det er mer slitesterkt og det er like deilig på sommeren som på vinteren!

Lene sa...

Her i huset bruker vi ikke annet enn ull vinterstid. Vi bor ute i snøhaugen og ingenting kan måle seg med ren ull!

I sommer kjøpte jeg t-skjorter i ull/silke til minsten, og de fikk jeg nesten ikke av selv på de varmeste dagene.

Min konklusjon er ja takk begge deler: ull til vinteren og ull/silke til vår, sommer og tidlig høst:)

Anonym sa...

Jeg heller mot ull/silke, det er billigst på sikt, fordi klærne holder bedre og kan brukes av flere barn. Da blir det også mindre forbruk, søppel og dermed minst belastning på miljøet.

Maria Axelsen Lie

Anonym sa...

Vi elsker uansett alt av Nøstebarn, så nå har a mor i hjemmet ordnet julegaveønsker allerede :D

Her går det i både ren ull og ull/silke blanding. Vi har en meget meget varm gutt, så i sommer var ull/silke blandingen gull verd. Kjørerturer og nettene ble total forandret. Han var aldri svett og klam mer. :) Deilig.

Så 2 åringen har begge deler, og det samme gjelder minstemor på 2mnd. Ull/silke er kjempe behagelig mot den lille kroppen, og ren ulldress ytterst. :) Helt fantastisk begge deler synes vi :)

Elisabeth J. sa...

Her har vi mest ull, men ser at gutten min på 5 år foretrekker ull/slke siden han har følsom hud... Han synes det meste klør... Minstejenta på 3 år har aopisk eksem (mild grad) og bruker ironisk nok mest rein ull... Hun sover med srikkeklæ... ;) Fordi hun vil altså! Eldstejenta mi på 7, bruker den typen med fineste fargen, så hun bruker begge deler... Denne sesongen blir det nok kjøpt ull/silke til gutten min og litt av hver til jentene:)

Tante Mie sa...

Jeg har to gutter som begge har atopisk eksem. Barnelegen har frarådet oss å kle på ull innerst pga at det kan forverre eksemen og klø veldig. Redningen for oss ble Nøstebarn klær med ull/silkeblanding. De er så myke at barna irriterer seg ikke over kløe! Når det er skikkelig kaldt kler jeg rene ullklær på over ull/silke-klærne som er innerst. Barna er ute i timesvis uten å verken bli svett eller fryse :) Fantastisk!

Karoline Duenger sa...

Her i huset bruker vi begge deler, men jeg liker ull/silke best da det er mykere og svalere. Ungene bruker klærne i barnehagen og der er det ganske varmt inne, så det blir fort for klamt med ren ull. Dessuten er ungene våre raske til å påpeke at klær kan klø, og der er ull/silke lettere å tolerere enn ren ull.

Anonym sa...

Vi har hatt både ull og ull/silke, men jeg har trudd at ull/silke har vært varmest. Fnis. Har liksom innbilt meg at silke er så varmt.. Men men, i år blir det andre boller.. ;-)

Storebror klør ikke av ull, så jeg kjøper mest ull, men synes det er litt deilig å variere litt også, så noen i ull/silke må vi også ha. Denne sesongen skal hele garderoben hans byttes ut, så jeg kommer innom en av butikkene en dag! Her går det bare i Nøstebarn, siden jeg syns bodyene/genserne er best, siden de ser ut som ordentlige klær (ikke undertøy).
Den siste ull/silke bodyen jeg hadde på storebror, strakk seg veldig, men det er vel da man sier den vokste med barnet ;-)
Hilsen Marit BG

Anonym sa...

Jeg er en frossenpinn, så bruker mest ren ull, men har aldri vært plaget med kløe heldigvis. Tenåringen er også vant med ull, og liker dette, hun er også ei kjølig frøken. Da minstemann kom til verden for et drøyt halvår siden, lå det ull og ventet på han... Men så fikk vi body i ull-silke i gave, og jeg har etter det kjøpt flere ull-silke plagg. Han er en varmere unge, og plaggene er så myke og gode :o) Men det spørs om det blir ren ull utover vinteren til han også, her langt nord er det KALDT på den tiden av året..
-Stine-

Frøya sa...

Vi har kjøpt mest ren ull, men typiske sommerplagg har vi i ull-silke. Her vi bor er sommersesongen kort, så vi har mer bruk for varme plagg. Jeg elsker ull, og snuppa har aldri klødd av den.

Anonym sa...

Til minsten på 5 mnd er definitivt ull favoritten, men han har litt ull/silke som ble brukt i sommer. Mor Åses teppe i merinoull har vært i bruk hver dag siden han kom til verden. De 4 store ungene (8 - 12 år) foretrekker ull/silke, selv om de er så misunnelige på teppet hans at jeg har lovet de hver sitt i stor størrelse, så det blir vinterens prosjekt:)

Laila

Monica sa...

Her i huset sverger jeg til ull, ull og atter ull. Ungene våre (1,5 og 7) bruker ull hele høsten/vinteren.

Men en varm sommer dag er nok ull/silke bedre. Spesielt på mine "varme" og aktive barn.

Maskeball sa...

Her bruker vi ull/silke innerst og ren ull utenpå om det trengs. Da er det også lettvint i barnehagen, hvor de bare kan ta av det ytterste laget når de skal inn i varmen. Vår lille jente springer i hvert fall rundt i ull/silken sin inne uten å bli klam og tar på et lag ull til pluss dress og går rett ut uten å fryse selv på de kaldeste dagene.

Mona sa...

Ull/silke innerst til de minste. Den er supermyk mot huden, og varmer godt uten at de blir for varme. De minste er uansett ikke ute lenge når det er kaldt, og man sjekker jevnlig at de ikke er kalde. Synes derfor ikke det er et godt argument i.f.t. de minste at ren ull er varmere.

Til større barn og voksne derimot - som kan være ute i timesvis - er ull uslåelig :-)

Mona

Frysemamma sa...

Hos oss er mamma en frysepinn, mens jenta har arvet pappas termostat og er varmere av seg. Da er ull/silke perfekt - jeg kan ta på henne ullplagg og vet at hun holder seg god og varm når jeg synes det er kaldt, men likevel blir hun ikke for varm.
Vi har plagg både i ull og ull/silke, men den definitive favoritten blant Nøstebarn sine ullkvaliteter, er ullfrotté. I hele fjor vinter var ullfrotté sparkebuksen i bruk som morgenbukse over pysjen (ullfrottépysj blir for varmt for jenta vår...) - herlig i et morgenkaldt hus:-)

Ellen sa...

Vi bruker ull/silke. Myk og god og barna er alltid varm nok. Ren ull hadde kanskje blitt for varmt?

Mopsemamma sa...

Liker begge deler, har stort sett kjøpt ull men kjøpte nylig ull/silke og ble veldig fornøyd! Så ull/silke er nok favoritt for tiden :))

Anonym sa...

Fikk mitt første barn for 5 mnd siden, så jeg er ganske ny på dette med å kle opp barn. Vi har fått og kjøpt mye forskjellig ull klær fra Nøstebarn.
Jeg må bare si, alt til sin tid.. bruker rent ull og ull/silke om hverandre.
Jeg har vel egentlig ikke noe fasit på det. men jeg ville ikke vært forruten noen av delene.

Camilla H

Hanne sa...

Ull på tur og ull/silke under
vanlige klær

Lene sa...

Ja takk, begge deler! :) Ull/silke på sommeren og høsten.Ull på vinter og kalde dager. Slik liker vi det best. Å det er begge deler kjempe lette å holde rene, bare tørker av og lufter plaggene mellom bruk. Så hær i gården går det bare i ull og ull/silke ;)

Veronica A. sa...

Jeg har holdt meg til ren ull til det eldste barnet og til meg selv og vært fornøyd med det - ingen av oss klør. Da vi fikk et barn til i sommer, fikk vi en hel pose med ting fra Nøstebarn i gave (tusen takk til Besta og Farfar!), også noen plagg i ull-silke. Disse er suverene til babyen! Jeg trodde de kom til å være for lite varme og nesten kalde mot huden, men det stemmer ikke. Så framover kommer jeg til å variere mer, selv om jeg fortsatt tenker at ren ull er best for henne som er ute hele dagen i barnehagen.

Marit sa...

Vi liker begge deler :-)

Jeg liker veldig godt kvaliteten på de rene ulltrøyene, men ull/ silke er litt svalere og mykere. Begge deler er gull!

Unknown sa...

Vi har mest ull, men noe i ull/silke. Syntes ull er veldig godt å ha når det blir kaldt. Har to barn på 3,5 og 7 år. De har alltid 2-3 sett med ull når vinteren kommer. Men jeg har ikke tenkt på at ull/silke er svalere...Så da lærte jeg noe nytt i da også ;-)

Anonym sa...

Vi bruker ull/silke mest fordi den er nesten aldri for varmt, og det er utrolig myk og delig! Det føler extra delig å kose med gutten min når han ha ull/silke bodi på han :)

-Jessica H

Anonym sa...

Ull/silke, da det ikke blir så lett slitasje/småhull på de plaggene.

May Oddny

anne sa...

Vi bruker begge deler, men ull/silke nærmest kroppen da begge barna er mye plaget med eksem. Om vinteren bruker vi to lag med ull så da bruker vi ull/silke innerst og ren ull ytterst.

Silje Marie Hasselø sa...

Jeg sverger til ren ull til mine små, ingenting slår det på vinteren. Til meg selv liker jeg godt ull/silke blandingen. Minstemann tåler bare Nøstebarn ulla, så å vinne et sett til han til vinteren hadde vært aldeles supert! :-)))

StrikkePia - Kristine sa...

Jeg bruker langermede trøyer i 100% ull, men har en singlet i ull/silke jeg liker godt. Den er mykere mot huden enn trøyene i ren ull. Men langermet trøye i ull/silke står høyt på ønskelisten. ;-)

Anonym sa...

Vi bruker litt om hverandre da tvillingene har forskjellig hudtype.
Ren ull er best om vinteren og nå strikker jeg hel dress i dobbel 2-tråds merinoull til begge.

Kristin sa...

Vi sier ja takk, begge deler. Vesla på 2 mnd har bodd i ull/silke siden hun kom, og jeg synes sparkebuksen uten fot i ull/silke har få konkurrenter for de minste.
Treåringen har brukt både og. Det som har vist seg mest holdbart til barnehagebruk er høyhalset body med striper i ren ull. Den holder shapen og blir ikke vid rund hals og håndledd. Nå på sommeren er det trøye i ull/silke som gjelder for han også.
Vi opplever ikke at den rene ulla klør, så for oss er det farger, årstid og kvalitet/holdbarhet som gjelder.

Tess sa...

Ingenting slår ren ull på skikkelig kalde vinterdager! Men ellers er ull/silke blandingen suveren - spesielt for meg som klør lett av ull.

SiriM sa...

Ja, takk begge deler. Vi har en som straks blir 3 år, og ei som er 3 mnd. Vi bruker mye silkeull på sommeren, mens resten av året går det i en herlig blanding av ull og silkeull. Storebror reagerer ikke på ull. Mye fine farger i den rene ulla. Har ikke reagert på noe spesiell kvalitetsforskjell på ull og silkeull. Men ullfrottéen syns jeg nupper ufattelig fort.

Eirin sa...

Har brukt mest ren ull hittil, men tror jammen jeg skal prøve ull/silke til pjokken siden han har litt eksem. Synes ikke den rene ulla klør noe, og synes egentlig den er veldig behagelig!

Anonym sa...

En blanding, men til uteaktiviteter på høsten/vinteren er det ren ull som gjelder. Hverken jeg eller ungene synes den klør, særlig ikke de tynnere plaggene som brukes innerst. Ull/silke er fin sommerstid og inne.

Maud sa...

Jeg bruker begge deler. Synes det er ok å ha ull/silke til de dagene som det er litt "varmere" i været og ull til de ekstra kalde.

Perfekt med ull/silke pysj på sommeren og ullfrotte til vinteren.

Guro sa...

Begge deler! Det blir nok mest til at vi bruker silke/ull siden den er mer slitesterk og siden mine to gutter er varme av seg. Syns forøvrig silke/ull t-skjortene er helt geniale til å bruke under bomullsgenser når det ikke er så kaldt ute. Men på kalde vinterdager er det bare ren ull som gjelder!

Hilde sa...

Er ein skikkeleg frysepinn. Så her i huset går vi med ull når det er kaldt. Ull/silke er imidlertid ein hitt både vår, sommar og haust.

Lill sa...

her bruker vu ull/silke i bil, til inne kos og besøks turer:) men ute mennesker som vi liker å være,å liker vi også å bruke masse ull fra innerst til ytterst:)

Anonym sa...

Jeg har for første gang kjøpt ull/silke. Falt helt for den nye blåfargen deres og klarte ikke gå ut av butikken uten.

Har fra før bare brukt ull, så jeg er veldig spent på hvordan ull/silke fungerer. Kjøpte den fordi den virket så myk og god!

Ingvill

Anonym sa...

Her hjemme bruker vi mest ull, ungene elsker det!:)

mona hanssen sa...

Elsker ull/silke, fordi den er ekstra mild mot huden om man har eksembarn. Samtidig er den veldig myk, og blir ikke "grov". Syntes også at de er mer slitesterke enn ren ull. Aldri fått hull på knærne med ull/silke longs. Storesøster bor omtrent i ullsilkesettet sitt:)

Ellen Hole sa...

Sverger til ull/silke, den er myk og deilig og ungene synes aldri at det klør. Mer slitesterkt og holder seg penere. Bruker det både til meg selv og barna, soleklar favoritt :-)

Hilde J sa...

Jeg bruker både ull og ull/silke. Men nå om høsten synes jeg ull/silke er det som fungerer best. Synes også det virker mer behagelig for en aktiv 1-åring innendørs (inne er det jo somregel ganske varmt...). Så det går mest i ull/silke hos oss.

Linda sa...

Her i huset går det mest i ren ull. Men til sommerbruk er silkeull gull;) Og til helt innerst-plagg til små babyer bruker vi mest silkeull.

Anonym sa...

Vi bruker begge deler, mest på grunn av fargevalga, men også for å kunne variere litt.

Marie Aukan sa...

Syns Ull silke blandingen er veldig god og foretrekker den når jeg handler. Men vi også bruker begge deler...

Ellen Marie sa...

Her i huset bruker vi begge deler på ungene. Det blir mest ull/silke i den milde årstiden. Brukt litt ull/silke i sommer (kortermet). Det at det er forskjellige farger gjør vel også at vi kjøper litt av begge delene mhp bodyer og trøyer. Har kjøpt longs i ull/silke som jeg er spent på mhp slitasje på knærne. Har stoppet og lappet en del på ullstrømpebuksene. Det blir dekorativt det, men tar jo selvsagt litt mer tid :-)

jorunnb sa...

Jeg liker best ren ull til min unger. Det er det jeg helst kjøper :)

LilleVips sa...

Liker begge deler men har mest ull da det er varmere!:)

Renathe sa...

Her bruker vi 100% ull til alt utenom natt draktene. De fleste er i ull/silke der, mens de har en hver av nøstebarn sine pysjer uten fot som er litt tykkere og varmere på de kaldeste dagene.

Ingeborg Marta sa...

Har ikke så mye erfaring m silkeull, men kjøpte ei lue til minstejenta, den har vært super nå i sommer/høst. Og nå da jeg ville kjøpe korterma bodyer, så ble det silkeull fordi det var det de hadde på Nøstebarn.

Ellen Cecilie Halle sa...

Snuppa her elsker ull og silkeblandingen, vi får det faktisk omtrent ikke av henne. Sånn er det med bestemte 2 - 3 åringer :) Må forøvrig innrømme at hun er veldig mye mer glad i Nøstebarn sin ull generelt, fremfor andre produsenter.

Anonym sa...

Ingen kløbarn i hus, så da blir det farger og prislapp som avgjør. Velger også bort bodyer med konvolutthals, siden halsen har en tendens til å vokse seg stor og omfangsrik.

Ingrid S

Ull gleder sa...

Før sverget jeg alltid til rein ull, men nå synes eg faktisk det er veldig greit med ull/silke også, men på de kaldeste dagene går jeg nok for rein ull fremdeles..:)

Desirée H. Andersson sa...

Her går det mest i ren ull, av den enkle grunn at det varmer bedre :)

Frøken M sa...

Jeg har aldri prøvd deres kjøpeplagg i hverken rein ull eller ull/silke, men har strikka mye av begge garnkvalitetene i deres ull. Jeg er nok mest fornøyd med de plaggene jeg har strikka i rein ull. Ull er gull vet dere :)

Elisabeth sa...

Personlig liker jeg følelsen av ull/silke best mot huden, men jeg er en frossenpinne og har flere jakker/gensere strikket i dobbel 2-tråds merinoull. Ungene liker ull/silke best, og det er helt klart mest slitesterkt. Føler jeg må ha en kombinasjon av begge, derfor er jeg glad for at du ikke ber meg velge bort et av alternativene ;)
Er fryktelig glad for de nye fargene dere har fått i silkeull. Har bestilt første ladning, men det blir mer etterhvert.

strikkegal sa...

Helst ren ull, men ullsilke går det også... Syns ullsilke har en tendens til å bli litt glatt...

Synnøve sa...

Jeg sier ja takk - begge deler! Ren ull har sine fordeler og ulemper som du viser i innlegget, og det har ull/silke også. Vi er priviligerte som har mulighet til å velge mellom disse, og det synes jeg vi skal fortsette med :) Noen foretrekker det ene, noen det andre, og noen bruker de om hverandre!

Ina Larina sa...

Jeg foretrekker nok ren ull - siden det er varmere enn ull/silkeblandinger =)

S sa...

Jeg pleier velge ren ull, siden jeg vil det skal være varmt, og jenta mi ikke virker som hun klør av ullen. Jenta mi har foreløpig (hun er jo ikke større enn 8 mnd enda..) brukt ull i vinter. Silkelue og ull/silke-sommerdressen ble brukt i sommer. Kan være jeg velger å kjøpe kun ull/silke etterhvert. Synes hun har en tendens til å bli for varm, men det ser jeg an ettersom hun blir eldre!

Anonym sa...

Jeg har en 4 åring som er veldig aktiv som 4 åringer flest og derfor varm av seg, spesielt innendørs er ren ull for varmt til henne. Hun er også opptatt av at det ikke skal klø. Så å få på henne ren ull er en kamp, men ull/silke tar hun på uten protest. Så nå kjøper jeg nesten kun ull/silke til å ha innerst jeg. Men bruker ren ull utenpå da ;)

Lisa

Tonje sa...

Jeg kommer til å bruke ren ull på jenta mi på 2 år i høst/vinte, ho er mindre i aktivitet enn storebror på 5år. Ha har alltid også brukt ren ull, siden jeg syns den virker varmere. Men i år kommer jeg til å bruke ull/silke i de fleste plagg. Han klagde faktisk litt ifjor på kløe da han ble varm, og jeg tror at ull/silke vil være mye bedre til han som innerste lag.

Anonym sa...

Hos oss er det ja takk, begge deler! Barna er veldig glade i sine silkeulltrøyer, og mor er veldig glad i å strikke i både silkeull og ren ull. Eldstemann er så varm av seg at han nok fortrekker silkeulla. Ull på alle mann alle fra september til april Silkeulltrøyer var med på ferie i sommer både på camping i Sverige og på badeferie på Mallorca!

Knitgirl sa...

Jeg synes ull/silke er nydelig, glatt mykt og varm. Det strikkes opp litt jevnere og penere enn ull, og tråden er litt sterkere. Ulla med silke i er litt blankere. Men da det var på det kaldeste i vinter synes jeg ikke silkeulla var varm nok. Jentene mine har aldri klaget på at ren ull klør. De har hjemmestrikkede trøyer i både ull og ull/silke. Jeg har også kjøpt noen singleter i silkeull. Altså- jeg liker begge deler veldig godt, silkeull klør kanskje mindre for de som ikke er vant med ull innerst, men den tørker litt senere og er ikke like varm.

litt av vært sa...

Her går det i rent ull da gutten min er mye ute i bhg =) alltid god å varm så er sverger vi til rent ull =)

Anonym sa...

Liker ull/silke best, veldig myk og glatt til barnas hud som er ganske tynn.

mumi sa...

Vi har prøvd begge deler, men jeg faller nok for det meste ned på ren ull. Alle våre fire barn har brukt ren ull fra de var babyer, jeg tror ikke de syns det klør når de er vant med det fra starten av. 12 åringen f. eks. sverger framdeles til å sove i ull og går med det hver dag i vinterhalvåret. Det blir nok ren ull på minsten som kommer i Desember også:)

majas m/4 troll sa...

Da alle 4 ungene er astmatikere og blir VELDIG fort syke, går det mest i ull, men siden lillemann har psoriasis og atopisk eksem, brukses det helst ull/silke innerst hos han. Den henger seg veldig sjeldent fast i "utslettet" sånn som ullen fort gjør. Uansett er begge deler gull verdt, og hjelper absolut til og holde mine kjære troll varme og gode :o)

Anonym sa...

Det har blitt mye ren ull her. Mye pga at vi hittil i stor grad har brukt arvet tøy og presanger. Men når vi "endelig" får anledning til å kjøpe selv, blir det nok en blanding av begge typer. Alt til sin tid :-)

Anne Kari sa...

Bruker gjerne begge deler på ungene. Ull/silke gir en "lettere" følelse, mens rein ull gir en lunere følelse. Selv er jeg veldig glad i ull/silke og bruker trøye innerst hele den kalde sesongen.

Bente_s sa...

Jeg er en frysepinn og kunne ikke klart meg uten ren ull. Så da har det blitt til at jeg har kjøpt det til barna også.

Cecilie. sa...

Jeg foretrekker ull/silke.

Jeg synes de krymper mindre i vaskemaskinen (for jeg er lat, og gidder ikke å vaske det for hånd) og så synes jeg de er mer behagelige på.

I tillegg synes jeg de er vakre med den lille glansen som de får av silken.

Mari sa...

Vi bruker begge deler. Har 2 barn. Storesøster fryser lett så hun trenger helst rene ullblandinger. Lillebror er en varm kar som helst bruker ull/silke. Selv er jeg nok mest glad i rene ullplagg, men har erfart at man må se ann personen som skal bruke plagga for hva som fungerer best. Noen er varm, andre kalde. noen klør av ull, og andre ikke...

Anonym sa...

Vi bruker begge delar om kvarandre, og er "avhengige" av Nøstebarn sine ullklede. Det er genialt at ein berre kan henge dei opp til lufting i staden for å vaske dei etter kvar bruk. I sommar har vi brukt ull/ silke-pysj og -body på litt kjølege dagar (det vart visst ganske mange av dei).

- ingeborg -

Anonym sa...

Har begge deler i hus, men må nok holde en knapp på ull/silkeblandingen. Den er mykere og glattere og til min gutt som er varm av seg syns jeg den er svalere for ham! Midtvinters bruker vi vel kanskje mest ren ull!Så begge deler er vel toppers!

enel sa...

Helt klart ull/silke - mye mykere mot huden og en stor favoritt. Velger også silkegarnet om jeg skal strikke innerplagg til ungene.

Anonym sa...

Ull på kalde dager vi er mye ute og ull/silke på innedager og varme dager

Pia sa...

Jeg synes blandingen ull og silke er fin - kun ull kan fort klø.

Syserine sa...

Bodyr i ull/silke, luksusfölelse synes jeg med det glatte og glansfulle. Derimot har jeg dårlig erfaringe md å strikke i blandingen, for lite elastisk og plaggene mister fort fasongen. Hadde akkurat hendene på en ribbestrikket undertröye i ull/silke, ser veldig sliten ut etter i fjor, men det er klart, den er fortsatt deilig og myk og fungerer utmerket en vinter til.

svenelia sa...

Jeg velger alltid ren ull, av gammel vane vil jeg tro. Jeg er ganske tradisjonell av meg og har rett og slett ikke prøvd den andre kombinasjonen?

Det er mulig eldstemann ville ha elsket ull/silke blandingen for han blir ofte for varm av ren ull. Kanskje neste gang?

lisemor sa...

Vi har absolutt mest ull, men i det siste har vi ogs[ f[tt oss litt ull&silke. Synes at det er deilig med ull&silke n[r det er sommer. Og rein ull om vinteren, iallefall p[ det kaldeste.

THE BJØRNTVEDT HUSBY'S sa...

Ungene mine (1, 3, 5 og 7 år) er veldig glade i ull/silke T-skjortene i overgangstidene som høst og vår. De nekter å bruke ren ull rett på kroppen, for det klør og blir veldig ofte for varmt. Min yngste bruker nå en ull/silkebody som storesøster brukte hver natt i to år (vi bodde i Singapore), og den er fin fortsatt. Perfekt pysjamas til varmere vær, særlig hvis ungene ikke sover med dyne.

Ann-Kristin sa...

Vi bruker det om kvarandre - men har definitivt mest i 100% ull. Eg liker at det er litt varmare som de skriver. Og det er jo ikkje mange dagane det er for varmt her:)

Kristine sa...

Foretrekker rein ull siden det er det varmeste :) Men har også litt i ull/silke som vi bruker når det ikke er fullt så kaldt:)

Mia sa...

Her er det ull/silke som gjelder med eksembarn i hus.
Synes den holder seg fin i fasongen og varmer godt :-)
Tror mor må ønske seg et sett også siden vinteren er i anmarsj... Sure høstdager har ihvertfall meldt sin ankomst!

Anonym sa...

Hos oss så bruker vi begge deler, ull/silke til meg selv på grunn av at det ikke klør. Klarer ikke ren ull mot kroppen. Men begge barna bruker mest ren ull,varmt å gott! Så fint å kunna bruke sommerkjolene till jenta mi hele året bara ett ullsett innerst:-)

june sa...

Hos minstemann og meg er det ull som gjelder. Frøkna har litt begge deler, bruker endel ull/silke på henne for hun har litt eksem i peioder og er varmere enn oss generelt.

Pia sa...

Vi bruker undertrøyer og longs i ull/silke, ellers bruker vi ull:)

Anonym sa...

Velger som oftest ull, men ull/silke liker jeg bare bedre og bedre. Av den grunn må jeg nok si "Ja takk, begge deler".
Hilsen fra
Sissel/Solei

Tante Anja sa...

Jeg sier litt som Ole Brumm; Ja takk, begge deler! Jeg er enig i det du sier om at det er ingenting som er så godt som å ta på en god ulltrøye når jeg har fått litt frost i meg. Men når jeg er på jobb foretrekker jeg helt klart ull/silke, siden jeg synes jeg blir mindre svett, men samtidig holder meg varm.

Jeg synes ikke det er nødvendig å velge enten-eller, når de oppfyller forskjellige behov.

Jannicke sa...

Jeg har to stk. varme gutter, så jeg kjøper alltid longs og trøye i ull/silke ettersom det er litt svalere. Trøyene brukes året rundt, og jeg synes absolutt ikke de nupper. Jeg har noen som er brukt mye i flere år, og som ikke nupper i det hele tatt. Ellers er jeg stor fan av ullfleece tøyet. Helt supert å bruker enten alene eller under regntøy/utedress.

Anonym sa...

Ull og ull/silke - ja takk, begge deler:o)
Masse uteaktiviteter i all slags vèr krever ull innerst! Føles ikkje så kaldt om en skulle bli litt våt. Mvh A.I.D.

Lena sa...

Vi har kun ull/silke. Nok fordi jeg også klør litt på barnas vegne hvis det er ren ull. Er vokst opp med hjemmestrikkede skjørt og jakker som på 70 tallet ikke nødvendigsivs var myk merinoull....;-) også fordi barna klager litt på kløe når det er ren merinoull. Er veldig fornøyd og har brukt ull/silke til alle 3 barna. Har intrykk av at barna holder seg varme og gode. På de kalde dagene i barnehagen (10-15 minus) har de ullfleec tøy og vindtett troll dress utenpå. Ullfrote genser på de litt varmere dagene. Genialt å kunne være trygg på at de ikke fryser. Letter en mors hjerte.

Anonym sa...

-må ha den rene ulla når kulda setter inn!men ull/silke er en deilig blanding under klær ellers!!ja takk begge deler!!-elin-

mvh elinleksb@yahoo.no

Gyrid sa...

Hei,

Hjå meg har alle plagg ein tendens til å nuppe mykje, og spesielt ull/silkeplagga. Difor liker eg best dei i rein ull, som då ikkje nuppar like mykje. Skjønt, dei er deilige, plagga i ull/silkeblanding!

Alma sa...

Jeg velger nå alltid ull/silke i undertøyet, bare fordi det blir så herlig mykt når det brukes mye (og det gjør det!) Har kjøpt både til barna og meg selv.

Nemo sa...

Vi bruker mest ren ull - både til oss selv og til Plutt. Dette blir første vinteren i bhg, så jeg er litt spent på hvordan slitasjen blir - iom at han er veldig mye mer aktiv nå enn han var i fjor vinter.

Ingebjørg sa...

Vi foretrekker ull/silke. Den er så myk og god, og klør ikke for de små:)

Fru Strand sa...

Me brukar begge deler! Ull/silke har derimot vert supert til den eine guten min som har atopisk eksem og er til tider veldig tørr i huden!

Retrobaby sa...

Vi går for ren ull, rett og slett fordi vi liker det bedre! Men jeg har også kjøpt ull/silke i noen "luksus-nyfødtplagg" og likt det godt. Altså: Ja takk, begge deler.

Frk.Virrum sa...

Ull/silke, fordi det både er finere, mykere og bedre å strikke med.
Men...best av alt, alpakka!
Skal ikke Nøstebarn snart oppdage alpakkaen, som går både ull og ull/silke en høy gang? ;-)

Habitat C sa...

Ull/silke er suverent på sommeren. I sommer har vi til og med brukt det på stranda (i Frankrike). Ellers så bruker vi ren ull om høsten og vinteren.

Geroannie sa...

Jeg har en datter på 5år som har barneleddgikt så jeg kjøper ull.
Det er veldig viktig at hun holder seg tørr og varm på hendene og føttene om vinteren så gode votter med ull-for er viktig for oss. Det er ikke så lett å finne alltid. Gode ullsokker som ikke er for tykke er også et must.
sorgenfri2(ætt)hotmail.com

HildeR sa...

Tidligere brukte jeg bare ren ul, men i de 2 siste årene har vi prøvd oss på ul/silke, rett og slett fordi jentungen synes ren ull klør. Selv vil jeg aller helst ha ren ull, varmt og godt! : )
mari_gull(at)yahoo.no

Kathrin`s lille verden sa...

Vi bruker for det meste ren ull til våre jenter. Har brukt det på dem fra de begge var nyfødte og de klør iallefall ikke til nå:) Har arvet masse ullklær til jentene og synes det er bare sjarmerende med litt lapping, særs etter lappetipsene fra nøstebloggen. Og fornyet liv får klærne også etter litt farging og når hullene blir "pyntet" :) Konklusjonen til nå er at ren ull fungerer best til vår bruk! :)

Tralle sa...

Vi syns rent ull er aller best. Går med det hele året!!! Men vi har litt ull/silke som vi har brukt til litt varmere dager eller under tykkere ull. Gutten vår på 3,5 som går i barnehagen er nesten aldrig forkjølet. Og det tror jeg har mye å si at han nesten alltid går i ullskjorte og stillongs og ikke minst ull hals ute. Vi har en liten babyjente på 6 mnd og hun har nesten bare gått i ull fra nøstebarn og er alltid passe varm og fornøyd :) Vi elsker ullplaggene og ullgarnet fra dere. Hilsen en ekte ULLfamilie fra Nordnorge

Anonym sa...

Ull/silke! Et kjempegodt alternativ for oss med atopisk eksem :)

eli@haugsmoen.com

Gali sa...

Hmm, jeg har ikke tenkt så mye over spørsmålet. Det går omhverandre her i huset. Minstemannen på 18 mnd har klart flere ullplagg enn ull/silke men der er mer tilfeldig, for jeg har kjøpt etter farge :-)Begge har fungert kjempe bra både sommer som vinter. Han har brukt det helt siden han var 2mnd. Jeg selv bruker ull og ull/silke og har ikke merket den store forskjellen. Begge variantene er deilige å ha på seg. Kløing av ren ull er ikke noe problem selv om jeg har atopisk eksem.

Jannike sa...

Det er mest ull her i huset, heldigvis har ingen spesielt sensitiv hud. Har noe ull/silke og det er ypperlig i overgangen høst/vinter og vinter/vår :-) så: Ja takk, begge deler.

SiljeVanilje sa...

Ull e gull, alltid:) og e du oppvokst litt lenger nord i Norge så funke det kjæmpefint om sommern også!:) og til trening e ulltrøyen super, blir du våt av enten været eller av svetten så hold du dæ varm uansett. Som sagt ULL e GULL;)

Tusenfryd sa...

Til barna er det ren ull som er tingen. De er mer ute enn oss voksne og herjer også mer med snø og slaps når de er ute enn hva vi gjør. Til mor er ull/silke som gjelder fordi huden tåler det best når den bli innevarm.

Ida Lind sa...

Jeg liker best ull/silke til mine, da jeg synes de kjennes mye mer behagelige ut :)

Ida Lind
urettferdig(ætt)live.com

Anonym sa...

Jeg må si jeg foretrekker ull- men det er nok mest fordi jeg ikke har så stor erfaring med ull/silke blanding. Ull har alltid fungert greit her- men for alt jeg vet har vi ull/silke produkter også :P

Ole-Martin
olemartinjensen(ætt)live.no

Anonym sa...

Jeg sverger til ull! Men det må være merinoull altså. Sånne tykke ullprodukter synes jeg er veldig upraktiske å ha innerst.

Jaana
jaana.sinda(ætt)live.no

Anonym sa...

► Ull/silke, for Linnea på 4 år tåler ikke så grov ull pga atopisk hud.

Hilsen Kirsti (granhus@alumni.ntnu.no)

Yvonne Rislaa sa...

Foretrekker ren ull. Men bruker det bare om det er -10 eller kaldere. Vi har godt vintertøy, så fryser ikke så lett. :)

yvonne.rislaa@yahoo.no

Seksti delt på fem sa...

Jeg velger alltid ull/silke, og angrer hver gang fine farger frister meg til å kjøpe rein ull... Grunnen er rett og slett at jeg synes ull/silke holde myyye bedre på fasongen. Nå vasker jeg alt i maskin på hånvask-program, ull/silke tåler det fint, ren ull mister fasongen fullstendig (krymper på lengden tror jeg). Med 3 barn i alderen 2-10 år, som "bor" i ull om vinteren, er det bare ikke aktuelt å vaske alt for hånd :)

Anonym sa...

Kjøper for det meste ull/silke. Dette pga sensitiv hud og bra holdbarhet på form/slitasje :) Rannveig Kh, rankh@hotmail.no

Hanna sa...

Vi velger begge deler på grunn av de forskjellige egenskapene :)

Anonym sa...

Sier som Ole Brumm : Ja takk,begge deler :-))
Barnebarna våre bruker både bare ull og ull/silke. Ville satse på ull/silke dersom jeg skulle gi dem nye ullplagg nå !
Hilsen Farmor Turid Evensen

AinaPaina sa...

Her i huset går det bare i rent ull på vinterstid. Vi er mye ute på ski og ettersom temperaturen har vert ganske lav de siste 2 årene, tør jeg bare bruke skikkelig tykt ulltøy. Men har prøvd ull-silke blanding på våte høstdager og kjøling sommerdager og er veldig fornøyd med det! Hver til sitt bruk! Babyen som kommer i desember kommer også til å bo i rent ull, jeg har ønsket meg nøstebarn ull fra alle kjente allerede :) :)

Marita sa...

Her bruker vi både ren ull og balnding av ull/silke. På vinteren blir det brukt mest ren ull, og når det er varmere i været bruker vi ull/silke.Det har blitt kjøpt litt mere ull/silke blanding i det siste da største mann har begynt å klage på litt kløe ved bruk av vanlig ull+ at blandingen holder fasongen lengre og nupper mindre. Men alt i alt sier vi ja takk, begge deler:-)

Anonym sa...

Ull/silke, men klart; jatakk begge deler:-)

Tina Flakstad

Anonym sa...

Ull/silke, men klart; jatakk begge deler:-)

tflaks@gmail.com

Anonym sa...

Begge deler har sin funksjon:-)

tflaks@yahoo.com

Anonym sa...

Vi er glade i begge deler, må innrømme at fargar og fargekombinasjonar har veldig mykje å seie for kva vi kjøper inn.. Men det er óg viktig å kunne variere modell og materiale etter temperatur. Sidan både eg og junior kun brukar ull og ull/silke på vinteren, blir det mykje ullvask, ofte i maskin (vi søler på oss heile tida), og eg set pris på slitestyrke.

torilljo@hotmail.com

Gurossen sa...

Her går det mest i ull/silke som er varmt og svalt på samme tid. Jentungen på 3 år er veldig varm av seg, og da passer ull/silke veldig godt! Men på de kaldeste vinterdagene går det helt klart mest i ren ull, både kjøpt og hjemmestrikket :)

Sidsel Veierland sa...

her bruker vi bare ull nå. har prøvd ull/silke trøye tidligere, men synes den endra fasong i vask, blei "stor og utvaska". kanskje på tide å prøve ull/silke igjen??

Anonym sa...

Jatakk!
Ull og ull/silke,- om kvarandre :)
Karina

Anonym sa...

Ull- silke er favoritten her. Utrolig myk og god. Akkurat nå ligger vesla mi på fanget med tøybleie og kortermet ull-silkebody. Grønnstripet fra årets kolleksjon. Lisa Maria Aa.

Anette sa...

Jeg velger ull-silke. Dette fordi vi i denne familien klør.... så ren ull er ikke til å få over hodet.

Anonym sa...

Her sier vi som Ole Brum: "Ja, takk begge deler"! Plagg i ull - ull/silke - utfyller hverandre og er perfekte til hvert sitt bruk! Svært anvendelig - begge deler! :-) ragnhild(ætt)123.no

Systro sa...

Eg trudde eg sverga til rein ull,eg, inntil eg sjekka lapppen bak i yndlingsgenseren frå dykk. Der stod det jammen ull/silke! og det same stod det i nakken på 2-åringen sin ullpysj ( som eigentleg heiter hel dress med lang erm og er stripete). Så da er svaret frå oss: hipp som happ og liten forskjell, og begge deler er veldig bra!

Ann Iren R. Aasen sa...

Har ikke prøvd ull/silkeblanding annet enn til å strikke en babyjakke. Må prøve undertøyet til min varme, lille baby:-)

OliveBlush sa...

Jeg liker best ull/silke til undertøy og klær som skal inn mot huden, da det er mykere og glattere. Ren ull i ytterplagg.

Sillan sa...

Her i huset bruker vi ull. Synes det er godt og varmt og ingen klager på at det klør. Har dessverre ikke prøvd ull/silke enda, så jeg vet ikke hvordan det er.
Hilsen Cecilie

siripiri sa...

Har alltid vore ein ullfanatiker og er veldig fornøgd med det. Men to av mine tre småtroll har atopisk eksem og då er det godt å kunne ha ull/silke innerst.....om den blir litt slaskete etterkvart så er det på en måte berre meir behagelig, og den passar litt lenger ; ) Så faktisk... en ny favoritt nærast kroppen!! Takk for det!

Bella sa...

Ull brukes året rundt i dette huset.... gjerne ull/silke på sommeren :-)

Anne Brit sa...

Jeg bruker mest ren ull, men har en ull/silke singlet, og den er utrolig deilig. Syns det er godt å bruke den når det er litt høstkaldt, mens ull er best når det er kaldere.

Anna sa...

Jeg foretrekker rein ull :) Men mamma ga meg ull/silkeblandinger da jeg var liten, fordi jeg var en kløunge. Jeg har brukt langermet ullundertrøye fra nøstebarn i ukesvis på fjellet i sommer, og det har vært perfekt i all slags vær :)

Tonje sa...

Her blir det kjøpt ren ull. Syns det puster bedre og er mer behagelig.

Anonym sa...

Her går vi for begge deler, men har fått mer sansen for silke/ull etter at jeg fikk 3.mann i fjor høst. Silkeull har mange fordeler;
1. Den strekker seg, og klærne kan brukes lenge. Gutten har hatt str 56/62 helt til han egentlig var i str 74, pga at det kan strekkes. Økonomisk;)
2. Silkeull er tynt og mykt og svalt. Unngår for svette barn når de er i aktivitet.
3. Opplever det som mer slitesterkt.
4. Når vinterkulden kommer vil vi nok bruke begge deler, men antakelig silkeull underskjorte/body innerst og vanlig ull som genser utenpå.
5. Kortermet body i silkeull er supert under det meste!

Vanlig ull er knall det og- ungene mine kalles ikke ullunger for ingenting ;)

Hilsen fra
margrethe_lian@yahoo.no

LIV sa...

Favoritten er ull/silke,men vi bruker også mye ren ull. Fargeutvalget er med på og påvirke...
Elsker kombinasjonen med gressgrønn/breblå, og synes den skal fortsette fordi om det kom inn jeansblå/breblå. Men skal ha den også (Fru Brumm)Mange fine farger på garn som kom inn nå!
Håper på mye tid til strikking :)

Ingrid sa...

Det kommer an på typen plagg. Innerst mot huden er det godt med ull/silke, men alle andre plagg og garn som kjøpes inn til strikking er i ren ull.
Jeg opplever at ull/silke bodyer og trøyer er mer holdbare enn ren ull som litt for ofte får hull fortere enn jeg hadde trodd, tross normal bruk og varsom vask.

Judith sa...

Jeg kjøper ull. Syns silke blir litt kaldere, og jeg er en frysepinne!

Linda sa...

Jeg bruker begge delene, så spørs på vær og aktiviteter!

Anonym sa...

Hei.
Har alltid bare bruka ull, til guttane. Men til lille jenta har eg prøvd ull/silke. Sunst denne er tynnare og finare. Men nå har lille jenta fått påvist atopisk eksem, og fått beskjed om ikkje å bruke ull innderst mot kroppen, hva gjør vi da????? Vi elsker jo ull....

Klem fra Hildehg.

Kathrine Gregersen sa...

Hildehg: Som du kan lese i kommentarane før her er det mange som skriv at ull/silkeblandingen er fin til dei med atopisk eksem. har gjort same erfaring til guten min. Så prøv det på jenta di!

Anonym sa...

Ull/silke er favoritten:) Men nøstebarnullen er også fantastisk! Kommer også litt an på fargene:)
Inger B.

ogreid82 sa...

Hei. Vi har pleid å kjøpe ull bodyer fra mane it. De har veldig fine mønster, og ligner på helt vanliger genser/ body. De er heller ikke så veldig dyre!

Hilsen Grethe!

ogreid82 sa...

Mente å skrive Name it!

Anonym sa...

Me bur i ullklær heile vinteren, og brukar nok aller mest rein ull. Men veldig glad i ull/silke blandinga også, spesielt ved litt atopiske tendensar :-)

Aina sa...

Vi har brukt ull i 4 år, men med ny baby i hus har vi nå oppdaget silkeulla. Foretrekker den til de varmere månedene og på plagg som skal være innerst på myk babyhud.

borghild sa...

Her har vi nok brukt mest ull/silke-blandingen. Nydelig myk og skinnnende, og når ungene klør lett, så er det heller ikke et vanskelig valg:)
Borghild:)

Anonym sa...

Jeg er bestemor til 2 små, og etter det jeg skjønner, er ren ull det de foretrekker først og fremt. Men så er de veldig mye ute i all slags vær både vinter og sommer, og drar ofte på hytta, og kjører slalåm. Hjemme bruker de begge deler, da de har et meget varmt hus, med varmekabler over alt.
Begge går i barnehage uansett vær, og da er det ull som gjelder om vinteren. Vennlig hilsen bestemor til Malen og Nichlas på 5, 5 og nesten 3 år.

Anonym sa...

Skrev litt feil her. Malene heter mitt barnebarn, og ikke Malen. Går litt fort i svingene noen ganger, og nå har jeg sittet og svart på konkurranser i hele kveld og natt, så jeg begynner å bli ganske sigen.

Vennlig hilsen Guri Marie.

guri_marie.kristoffersen@getmail.no

Merete K. sa...

Heisannn :-)

✿♥ Takk for titten i en fin blogg.
Ull/silke blir brukt mest i dette huset, da det ikke klør så mye som ren ull. Ha en riktig fin høst!! ✿♥

Mvh Merete
m-korsg@online.no

Camilla N sa...

Bruker mest ren ull her, men burde kanskje prøve ull/silke?

Lillebølla sa...

Jeg bruker å kjøpe en blanding. Jenta mi har atopisk eksem - og på de gode dagene bruker vi rein ull. Når hun har masse eksem blir det ull/silke. Nå når hun er 5 år, så er hun jo mer ute på vinteren, og her nord er det jo lange kalde vintere.. Så vi må nesten bruke ull underst på de kaldeste dagene.. Da funker ren ull best..

Cecilie Cais sa...

Vi sier ja takk begge deler :-) Alt etter vær og temperatur :-) Ull er uansett et must her i nord :-)

Gry sa...

Bruker begge deler, men mest ull/silke. Det er mykere og vi syns det klør mindre. Bruker ull ensten hele året....

Linda GM sa...

Hei Nøsteblogg, takk for en fin blogg :) Jeg bruker mest ull/silke eller ull/bomull til sønnen min siden han har en sensitiv og litt atopisk hud.. og så tenker jeg litt på hva jeg selv synes er best å ha inntil huden min, og da er det uten tvil ull/silke jeg foretrekker :)

Heidi sa...

Her brukes begge deler til mine barnebarn :)
På vinteren er det bare rein ull som gjelder og sommeren går det i ull/silke :)

Hilsen Heidi S.J
heidi.juberg@gmail.com

Anonym sa...

Bruker rein ull på begge jentene ;)

Den grå pimpernell sa...

Jeg er en skikkelig ullmamma, men på sommeren er ull/silke helt perfekt. Alt til sin tid!

Anonym sa...

Like glad i begge deler, så i skuffene våre er det en lett blanding! Synes ull/silke blandingen er kjempe fin på vår og høst dager som ikke er fullt så kalde, og rein ull er best når kulden sprenger som værst! Når jenta vår var yngre brukte vi ull/silke gjennom hele sommeren.

Mariakeriksen@hotmail.com

Linda sa...

Bruker rein ull ;)

Anonym sa...

begge deler er bra....men foretrekker silkeull :)

Astrid sa...

Ull er gull :) Bruker ren ull på min snart 3 år gammel datter på vinterstid,ingen over, ingen under :)

‹ Eldst ‹Eldre   1 – 200 av 312   Nyere› Nyest»