fredag 9. september 2011

Ribbjakke - Ny gratisoppskrift

Medan me ventar på oppskriftsheftet (som er i trykken!) kan kanskje oppskrift på Ribbjakke vere noko? Denne jakka er den same som den i Hansemanns hentesett (Oppskrift 1961 + Brukt på nytt). Denne har vore veldig populær. Kanskje fordi ein kan ha jakka leeeenge: er ho litt stor er det enkelt å brette opp erma og så strekk ho seg etterkvart som barnet veks. Og som alt anna ribbestrikka er ho super under andre klede og like fin til jente som til gut. Til kvardag og fest?

Her er jakka strikka i Silkeull og farge 32 Lyng, men jakka er sjølvsagt fin i Merinoull og. Er sikker på at ho ville vore fin i ein av dei nye fargane; td Blåbær, Akvamarin eller Rust. Her har eg montert på perlemorknappar i ulike fargar. De ser det spriker litt mellom knappane, men dette er "prototypen", så i oppskrifta har eg lagt til fleire knapphol.


Jakka kjem i str. 1-12 år. Her er Ella 4 år i str 4 år. Den er "akkurat", så dersom eg skulle ha strikka jakka til ho hadde eg nok strikka i str 6 år.

Oppskrifta kan de laste ned gratis her.

Så ønsker eg alle ei fin helg!

11 kommentarer:

Marianne sa...

Så flott, denne skal prøves!

Ellen Marie sa...

Jippi :-) tusen takk, den har vi ventet på.

Hilde sa...

Tusen takk, denne vil bli strukket til alle mine fire barnebarn

Misemor sa...

Da har jeg noe å se fram til også etter at nøstebarnbuksene er ferdige... (men de er en hemmelighet altså, julegaver).
Hei så lenge =)

Hverdagsgleder sa...

Ser fin ut ja :-) Holder på å strikke bestefartrøye til minstemann på 4 1/2 år her.(og etterpå skal jeg strikke ribbebukse) La opp til 8 år i 2-tråds og strikket i vei. Vet jo at nøstebarnoppskriftene er små i størrelsene, så tok i litt ekstra..Da jeg hadde strikket opp til armene, tok jeg mål, og etter målene er jakka i str 5 år :-( Og jeg strikker ikke spesielt fast, helt normalt. Syns ikke jeg kan strikke løsere heller, da blir det ikke pent. Så nå har jeg rekt opp alt og la opp til str 10 år og strikker etter målene på 8 år :-) Da blir det nok bra,håper jeg :-) Da tror jeg den blir i str i underkant av 7-8 år på overvidden. Så jeg tror størrelsene ikke stemmer helt med maskeantall, har hørt flere si det. Men det ordner seg :-) Ha ei fin helg !! :-)

Småregn sa...

Så flott! Og så gratis mønster, da! :)

Synnøve sa...

Så flott! Gleder meg til å se at "alle" skal lage denne! :) Et spørsmål, eller to: hvorfor er prematurklærne stort sett å få tak i fargen natur? En prematur baby holder jo lenge til på sykehus, og de lyse sykehusfargene får man vel mer enn nok av allerede? Et par alternative farger hadde gjort susen. Neste spørsmål: Hvilke bukser kan passe som kosebukse/joggebukse til voksen? Jeg er kort av vekst og tenkte derfor at joggebukse nr 6340 skulle passe til meg - men jeg lignet litt for mye på en presset pølse i de største barnestørrelsene til at jeg tok den med meg hjem ;)

StrikkePia - Kristine sa...

Jeg har skrevet ut oppskriften og gleder meg til å strikke denne. Har ventet lenge på denne oppskriften. Kjempe fin jakke!! ;-)

OliveBlush sa...

Åh, så fint at du deler gratisoppskrifter med oss, - tusen takk :o)
Jeg er så glad i å ha vest på junior, blir ofte for varmt med ullgenser inne.
Er det noen mulighet for at dere kommer med en oppskrift på vest her på bloggen? Jeg ser at dere allerede har en (nr 1962), så det er kanskje ikke aktuelt?

Hege sa...

Her har vi høstprosjekt for meg ja, tror begge ungene skal få ribb-jakke. Jeg har en del alpakka ull liggende, kan de fungere tro?

Bare en liten kommentar til Synnøve ang. prematurklær; så små barn har jo ofte veldig sensitiv hud så jeg vil tro at de rett og slett har valgt å lage de i natur for å unngå evt. reaksjoner i huden pga. fargestoffer. :-)

Imse sa...

Denne jakka har 6 åringen min bestilt av meg,i rosa alpakka. Også ville hun ha bukser i rosa og grått som jenta på bildet, så da får det bli neste ukes prosjekt, for denne uka har jeg strikket kragejakke til mannen.