fredag 30. september 2011

Behandla - ubehandla???

I innlegget førre veke ba eg dykk skrive om det var noko det ville lese meir om. Eg har lese alle 680 kommentarane og notert meg idear til innlegg. Eg fekk også ein e-post frå ein lesar som gjerne ville vite meir om forskjellen mellom ubehandla ull og konvensjonell ull. Så DET er dagens tema. Dette vart ei heil lita forelesning, håpar du heng med; det er mykje, men viktig info:



Kva er ubehandla ull?
Med ubehandla ull meiner me alle ull som ikkje er utsett for unødvendig kjemisk behandling som td.
  • møllgift
  • bleiking
  • fargestoff med skadelige tungmetall
  • superwasbehandling
Ubehandla ull inneheld lanolin som verkar hemmande på bakteriar og gjer at plagga ikkje treng å vaskast så ofte.

Er økologisk ull det same som ubehandla ull?
Her saksar eg frå nøstebarn sine nettsider:
"I begrepet ”ubehandlet” ligger at ullen ikke er utsatt for unødvendig kjemisk behandling som eks. blekemiddel, møllgift, superwashbehandling og fargestoff med skadelige tungmetall. Det naturlige innholdet av ullfett (=lanolin) er intakt og ullen har beholdt alle sine gode egenskaper.



Da Nøstebarn startet opp i 1982 var det meste innen ull på markedet behandlet ull og det var naturlig å bruke begrepet ”ubehandlet ull”. I de senere år er også begrepet ’økologisk’ dukket opp på ull. Dette var tidligere et begrep som var forbeholdt bomull. Nøstebarn har valgt å beholde betegnelsen ”ubehandlet”, men vi kunne altså også brukt begrepet økologisk om vår ull. "


Men kva er så konvensjonell ull/behandla ull?
  • Preparert mot møll (Anten ved å tilsette stoffer som er giftige for møllen eller ved å gjere ulla ufordøyeleg for møll-larvene.)
  • all ull som står at tåler vaskemaskin er Superwasbehandla.*
  • Fargestoff og andre kjemikaliar? Ulike produsentar har ulike krav. nokre i form av eigne eller eksterne miljømerker. Alt skal vere godkjent av EU, men hugs EU forbyr berre stoff det er bevist er skadelege. Miljømerker som GOTS og IVN forbyr stoff det ikkje er bevist at IKKJE er skadelege.
*Superwashbehandling
Tekstiler av Randi Bergstøl:
Superwashbehandlingen foregår i to trinn:
a) Klorering
Kardebåndet blir ført gjennom en klorløsning. Dette gjør at skjellene spriker og delvis blir brutt ned. Rester av klorløsningen fjernes ved nøutralisering.
b) Polymertilsetning
"Ulla blir ført gjennom et bad, der en tynn film av plast (f.eks polyester) legger seg rundt skjellene. Dette hindrer skjellene i å gripe inn i hverandre. Ulla tørkes inn og kan tilsettes mykgjøringsmidler. Behandlingen er permanent."


Superwash -supert?
Visst er det fint å kunne vaske ulla på 40 grader i maskin (ja nokre ullplag jamvel på 60!), men me trur at ulla mistar ein del av dei gode eigenskapane sine på vegen; som isolasjonsevne og sjølvrensande effekt. Og ull vert rein på 30 grader. (Det er gjort undersøkingar med bakteriar på ammeinnlegg og ulla vart like rein på 30 grader handvask som på 60 grader maskinvask.)
Men er det for slitsomt å vaske for hand?
Det synes eg! I dag er er vaskemaskinane så gode at det å vaske på ullprogram 30 grader er like skånsomt så å vaske for hand. (Les gjerne meir om dette og erfaringane til lesarane her.)

Konklusjon?
Meiningar rundt ull er ulike, og me legg vekt på kvar våre ting når me kjøper ull. Nokon synes komfort er viktigast, nokon synes 40 graders vask, nokon er mest opptattt av miljø og etisk handel, nokon av at produktet skal vere fri for skadelege stoff, nokon er mest opptatt av pris og nokon legg vekt på utsjånad og passform.
Skal ein ta eit val er det viktig med informasjon, og me meiner me treng meir bevisstheit rundt dette.
Nøstebarn har tatt sine val. Me veljer vekk både møllbehandling og kjemisk preparering fordi me meiner dei andre tinga er viktigare både for brukaren og miljøet.
Eg kjenner godt forskjell på behandla og ubehandla ull og føretrekkjer det siste. Både fordi eg kjenner forskjellen i bruk, men også fordi eg som tekstilmenneske har tru på naturfiberen ull med minst muleg form for "fiksfakseri"...

Håpar dette var svar på spørsmålet..


Me høyrer gjerne kva de legg vekt på når de skal velje ull!

26 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg liker å vite hvor klærne barnet mitt bruker kommer fra, og hva det inneholder. Komfort er også viktig, vi bruker silkeull på vår sønn med eksem. Prisen bryr vi oss ikke om så lenge kvaliteten er god, og man vet HVORFOR det koster ekstra. Utseendet har selvfølelig også litt å si, gjerne at det er spreke farger som kamuflerer flekker, og at det kan brukes av begge kjønn, og er fritt for reklame :) Vi elsker Nøstebarn!

Anonym sa...

Jeg er utrolig fornøyd med Nøstebarn-ulla! Og den holder fasongen hele uka uten å bli slaskete som mye annet, uten å nevne noen spesielle merker. Flekker forsvinner uten problemer, der jeg på annen behandlet ull må gnikke og gnu og flekkene er der like forbasket!
Det er dyrt, ja, men kvalitet koster :)Så jeg sverger til Nøstebarn sine produkter!
Man får det man betaler for synes jeg. Og om noen skulle tro det, så er jeg ikke noen krøsus som kun kjøper ullklærne her, jeg sparer opp til høsthandelen så ungene får det de trenger :)

Anonym sa...

Superwashull har ikke spensten og lettheten som ubehandlet ull har, det er dvaskt og uten liv. Jeg spinner selv og har også prøvd med på superwashfiber, for erfaringens skyld, det gjør jeg ikke igjen! Superwash ull varmer heller ikke like godt, fordi fibrene er "lukket" igjen og isolasjonsevnen (luftlaget) redusert.

Dere kan ikke uten videre kalle det økologisk. Da skal dere vite noe om hvordan fòret til sauene er dyrket +++. Så fortsett å kalle det ubehandlet!

Hilsen Helga (som også jobber med produkter i ubehandlet ull; gulvtepper)

Turid sa...

Her i huset elsker vi ull <3 Komfort og design spiller selvsagt en viktig rolle, vi vil ha gode og deilige ullplagg som ser bra ut og da gjerne unisex-plagg (mor i huset syns det er greit at plagg kan gå i arv). Miljø teller helt klart også og selv om jeg vet at kvalitet ofte koster så spiller pris en viktig rolle, derfor strikker jeg også mye ullklær selv. Når det gjelder diskusjonen superwash/ubehandla så blir det nesten alltid ubehandla når garn skal kjøpes inn men må innrømme at flere av de kjøpte plaggene er superwash selv om ubehandlet står øverst på ønskelista.

Anonym sa...

Jeg velger ubehandlet ull fordi jeg tror det er best for huden og helsa til dattera mi. Jeg gjør det også av økonomiske og miljøvennlige grunner. Ja for faktisk er det ikke noe dyrere å bruke ubehandla ull enn behandla. Siden behandla ull må vaskes så fort det er litt skittent, da i maskin for å kanskje få bort flekkene, trengs mange flere plagg enn med ubehandla ull som eventuelt kan flekkvaskes på kvelden ved behov og da er tørt igjen på morgenen.

Lena-Marie

Silje sa...

Jeg ELSKER nøstebarna ullen og de er helt klart en favoritt hjemme hos oss.. Men me to små som nesten går med ull åre rundt så kjøper jeg litt begge deler. Får jo mye i gaver og å siden de ikke er nb butikk i stavanger område så blir de en del superwash og. Jeg stirkker mye i nb ull. Men har funet ut at strikkesokker i minstebaby str var greit og ha i superwash for de ente ofte opp i enden på bommulls strømpebuksen og inn i 40 graders vask. Så tova en del av de ja. Ull er gull<3<3

Judith sa...

Du nevner ikke vasking av ulla, betyr det at den ubehandla ulla er uvasket? Ved vask vil man jo vaske ut store deler av lanolininnholdet.

Selv foretrekker jeg ull som ikke er superwashbehandla, den varmer mer, og så klør det bittelitt, sånn som ull skal.

Anna sa...

Jeg vil også bare påpeke det som en annen kommenterte, dere kan vel ikke kalle ubehandla ull for økologisk (selv om den er nærmere det enn den behandlede) i og med at den ikke nødvendigvis kommer fra dyr som er økologiske?

Kathrine Gregersen sa...

Judith: All ull må vaskast før ein skal karde og spinne ho. Litt av lanolinet blir nok vaska ut, men det er tilstrekkeleg att til vanlege plagg. (Til ullbukser til tøybleier tilset ein ekstra). Mi erfaring er at lanolinen held seg i plagget i ganske mange vask.

Anonym sa...

Jeg liker godt nøstebarnull, men syns det blir for dyrt å bare ha det til mine tre små. Så lenge de har brukt tøybleier har jeg kun brukt ubehandla ull for å spare vask, men etterhvert som de har vokst til og sliter mer på klærne pris blitt en viktig faktor. Kvalitet koster, og jeg kan dessverre ikke ta meg råd til bare ubehandla ull. Men jeg er nøye på at de bruker ull, behandla ull er etter min mening et langt bedre alternativ enn bomull og syntetfiber.

Maria Axelsen Lie

Kathrine Gregersen sa...

Anna og Helga ang økologisk ull:
I andre land bruker dei omgrepet økologisk om kler frå same leverandørar som me har.
I IVN-sertifiseringa ligg det som krav at dyrehaldet skal vere økologisk.

Silkesauen sa...

Veldig bra og klargjerande info! Og eg grøssar av å lese om superwash-behandlinga av ull: Klorering og film av plast! Dette er ikkje bra, verken for miljø eller menneske. Eg får lyst til å kopiere opp denne Nøsteblogg-posten og snike den inn i alle superwash-hyller i garnbutikkane....

Silkesauen sa...

PS: Men eg forstår dei som synest at ubehandla ull blir dyrt, sjølv om f eks eit par strikka babylestar berre treng få gram garn, og mykje kan gå i arv, fordi kvaliteten er så god.

Så finst det ein BØRS for brukte Nøstebarn-varer...? Eg har stadig plagg som er blitt for små, eller garn som eg kunne tenkje meg å bytte/selje, og då vil eg helst at dei skal gå vidare til likesinna som set pris på akkurat denne kvaliteten - og ikkje slengjer dei i vaskemaskina på 60 grader:-)

Black Orchid sa...

Hei.

Skulle bare nevne at ein kan ikkje sette likhelstekn mellom ubehandla og økologisk. Sjølv om akkurat dykkar ull er økologisk, finns det vel konvesjonell ubehandla ull også vil eg tru.

Ellers er eg heilt enig med deg om at ubehandla ull kjennst betre ut, og har fleire av ullas gode egenskaper intakt.
Det er ei grunn for at nøstebarnklærne ikkje treng like mykje vask som andre plagg.

Takk for fint innlegg, var ikkje heilt klar over kva superwash egentlig var.

Kathrine Gregersen sa...

Black Orchid: Det er så sant! Det gjeld å halde tunga beint i munnen i bruken av omgrep her :-)

Ann Iren sa...

Må si jeg ble litt forskrekket over å lese hva superwashbehandlling egentlig er. Jeg har alltid elsket ull og strikket masse, men oppdaget ubehandlet ull først nå nylig etter å ha bli mamma. Egenskapene til den ubehandlede ulla overrasker meg stadig. Senest i morges da jeg i full fart fant fram en siklesmekke som hadde ligget en stund med sikkel og gulp. Den kan jeg ikke bruke tenkte jeg, den er sikkert sur. Men smekka var like fin, den og luktet helt rent.

Så hurra for ubehandlet ull!

Synnøve sa...

Flott innlegg! Jeg har et veldig godt eksempel hjemmefra! Min kjære sykler til/fra jobben hver dag og trener ofte før han kommer hjem. I perioder så jeg at stort sett halve 60-graders vasken vår besto av tekniske t-skjorter (treningsskjorter) som han hadde brukt hver dag. Helt til han fikk seg en bunke t-skjorter og langermede skjorter i ull. Riktignok ikke Nøstebarn sin, men det er ikke poenget her. Poenget er at mengden vask gikk tydelig ned, han kjente jo at klærne ikke luktet surt lengre, og at det holdt med 1 eller maks 2 ullskjorter i uka. Og sommer som vinter; ull it is! Jeg er født og oppvokst i Finnmark, og har derfor laang erfaring med bruk av ulltøy. Nøstebarn har jeg ikke så lang erfaring med, men nå har jeg blitt mer bevisst og har lært litt mer om behandla vs ubehandla ull. Jeg strikker mye, og stadig mer i ull som ikke er superwashbehandla. Er fortsatt litt skeptisk til å gi det til "uvørne" mottakere, men den risken må man bare ta noen ganger tenker jeg :) Bruk gjerne mitt eksempel ved behov, og det er slett ikke slik at jeg overtalte kjæresten til å forsøke noe annet, dette var helt tilfeldig! Det er heller ikke slik at han aldri bruker tekniske treningsklær mer, men stadig mer ull:)

Synnøve sa...

Og dessuten: Maskinvask på ullprogram 30 grader fungerer helt supert!

Anonym sa...

Jeg har aldri klart å bruke behandlet ull selv på grunn av eksem. Men etter at jeg "oppdaget" nøstebarn da guttungen var baby merket jeg at jeg ikke reagerte. Og nå bruker vi bare det. Min erfaring er at prisen egentlig ikke er noe høyere, fordi man trenger ferre plagg :) Jeg strikker også bare gaver med nb sitt garn. Pleier da å legge ved vaskeanvisning og event. en flaske av nb sitt vaskemiddel viss det ikke fins nb butikk der hvor de bor. Og tilbakemeldingene jeg har fått er at de elsker garnet, og at det har en helt annen kvalitet enn behandlet ull :) Jeg vasker alt bortsett fra frote og ullfleece i maskin på ullprogram, 30 grader. og det går kjempe fint.
Hilsen Camilla

Anonym sa...

Som mor til to tøybleiebarn, så bruker vi mye ubehandla ull. Ull som er vaska har ikke mye lanolin igjen i seg, så det må tilsettes med jevne mellomrom, og helst legges i lanolinbad på høyere temperaturer enn det Nøstebarnulla tåler. Sønnen vår har kraftig atopisk eksem og tåler ikke ull rett mot huden. Alpakka går fint, men det er også det eneste. Alpakka kan også lanoliniseres og brukes som sperrelag for tøybleier f.eks. Vi bruker bambus-underklær og så ulltøy over bambusen. Det funker fint da bambus har mange av de samme egenskapene som ull.

Jeg stusser også over antallet plagg dere mener barn trenger om de bare bruker Nøstebarn, for om de går i barnehage og er av den normalt aktive sorten, så er de temmelig skitne etter en dag i barnehagen uavhengig av hvilke klær de har brukt.

Silje sa...

Jeg pleier å gi Nøstebarnklær i gave til folk sammen med ullvaskemiddel, så ikke ullen skal bli ødelagt. Kjøper selv ofte lyse farger og bruker Nitor allfarge når plagget ikke lenger er pent. Synes ikke det er mer flekker på ubehandlet enn superwash, og hos oss går all ull på ullprogram i maskin. Vil slå et slag for Sonett olivensåpe fra helsekosten, som jeg synes vasker renest! Elsker ellers at Nøstebarn har lette ullplagg i ull/silke og ullfleece.

Ellen sa...

Nøstebarnulla slites desverre fortere.. enn behandla ull. Sønnen får jo hull på strømpebukseknærne fortere enn svint... i år blir det nok behandla ull på de knærne... også skuffet over at det dukker opp hull både her og der i de hjemmestrikka ullklærne av nbull som har ligget 3 år på loftet og ventet på lillesøster...

Irene sa...

Ubehandlet ull med silke er best! Deretter ren ubehandlet ull. Superwash føles ekkelt.

Lena-Marie sa...

Ellen, det er jo fordi ulla ikke er behandla med mølldrepemiddel. Har de lagt i lukket pose med lavendel i? Det skal visst hindre møllspising.

SILKESAUEN, det med brukt/byttebod lurer jeg også på! Bare at jeg ønsker å KJØPE brukt :) Om du vil så kan du sende meg en mail, lenamariesonsterud@gmail.com hvis du har noe du vil selge :D

hingva sa...

Fikk testet ullribbuksen til veslejenta skikkelig i går, da hun hadde tisset ut seg i barnehagen. For det første kjentes ikke buksa våt ut! Og hun var derfor like varm, selv om hun hadde bomullstruse innerst akkurrat den dagen..og bukser lukter faktisk ikke urin i det hele tatt. Det lukter ingenting! (jeg kommer vel uansett til å vaske den, siden jeg vet den har vært tissevåt..)- jeg har i disse dager vært mamma i 7 år og brukt både nøstebarnull og anna ull like lenge. Det er bare ubehandlet ull som har disse egenskapene - det vet jeg av erfaring! Ubahndlet ull er også mye lunere og holder annen væte bedre unna også. Og jeg som aldri brukte ull selv før jeg ble mor, er blitt avhengig selv også..:-)

Marie sa...

Er det noen som vet om man kan bruke ullkuren eller skyllemiddelet fra Nøstebarn på behandla ullplagg for å få den selvrensende effekten?