torsdag 15. september 2011

Sommarutfordringa -Vinnarar

Først av alt må eg berre sei tusen tusen takk for alle dei fine bidraga me fekk til sommarstrikkutfordringa vår. Utfordringa gjekk på å lage ein god jakke/gensar og det kom inn heile 83 ulike bidrag. Her er alt frå enkle gode bruksplagg til sprelske varaiantar av oppskriftene våre. Eg skulle så gjerne ønske eg kunne gitt gåvekort til dykk alle, men me skulle trekke ein vinnar og kåre ein vinnar som skulle få gåvekort på kr 1000,-.
Juryarbeidet har ikkje vore lett, for me stod mellom to og så valde me til slutt å rett og slett gi premie til begge. Og vinnarane er:
Aina Barstad med sin "Uglegensar":

Aina skriv: "Bidraget er en uglegenster til 1. klassingen. Det er et enkelt prosjekt som har vært med mange steder i sommer. Da mønsteret har vært så enkelt har det gått greit å strikke en omgang her og der, hvor som helst."
"Prinsippet er Rullegenseren til Nøstebarn. Nede på bolen og ermene er det strikket 4 cm vrangbord istedenfor rullekanten. 5 cm før ermene skulle legges til side/kobles på bolen, skiftet jeg farge på ermer og bole. Fullførte genseren som oppskriften sier. Hektet så to ugleøyne: brukte rundingen på s. 133 i Nøstebarnboka. Nebbet ble strikket på frihånd."

"Strikket en liten uglelapp, ved hjelp av 3 flettinger/vridninger. Sydde denne nederst på høyre erme."


Og så til den andre vinnaren me kåra:
Eirin Ellensen med sin fine stripete gensar med fine detaljar:

 

Eirin skriv: "Som mor til tre og tante til snart fem er det blitt mye nøstebarnstrikk opp igjennom, og med det også et voksende restegarnlager. Til denne barnehagegenseren har jeg tatt utgangspunkt i Kragejakken i dobbelt 2-trådsgarn (kunne sikkert også brukt raglansgenser, men det var nå kragejakken jeg åpnet boka på ;) ). Jeg valgte rillestrikk til kanting, og satte inn en splitt i hver side + på utsiden av ermene som alle ble pyntet med hver sin fargerike knapp. I tillegg har jeg lagt inn en glidelåsåpning, rett og slett fordi jentungen elsker glidelåser hun mestrer selv. Strikket i str 4 år, slik at 3åringen har noe å vokse inn i i løpet av vinteren. Genseren er strikket hovedsaklig av restegarn, men jeg måtte innom og supplere litt på grunnfargen."
Eirin har bogg som er verdt eit besøk: enels kaos
 
Og så har me trukke ein vinnar. Me trakk blant alle inkomne bidrag. Dvs at dei som hadde fleire bidrag hadde fleire "lodd". Vinnaren vart:
Kathrin Hareide Hansen med sin gode variant av Rullegenseren.
 
"Jeg har strikket en rullegenser i hovedfarge bringebærrød i 2tråds.

Jeg har stripet den med restefarger som jeg hadde liggende i strikkekurven. Jeg har gjort genseren mindre enn oppskriften med å kutte 15 masker i vidde og strikket den litt lengre enn oppskrifta sier. Er i størrelse to år. Jeg har ikke åpning i raglandfellingen, har heller strikket en løsere halsåpning. Og siden snuppa mi ikke er av de største så måtte jeg tove genseren litt for hånd slik at den passet henne bedre, og så ble den jo så myk og god av det også:) tilslutt har jeg sydd på strektegninger for å få litt mønster opp på brystet, jeg feilberegnet hvor stripene skulle være. Og pyntet med knapper kjøpt på ferie i tyrkia:) uannsett en god genser som vil bli brukt mye her nord siden sommrene her ikke er av de varmeste:)"

Me gratulerer alle vinnarane og gler oss til å vise fram dei andre bidraga også til inspirasjon for oss alle! Tusen takk til alle som deltok!


8 kommentarer:

Anonym sa...

Den ugle genser er berre soo kjempe søte!!!

-Jessica H

Anonym sa...

Stripene er min favoritt :) Den rillekanten med knapp skal jeg sannelig lage på en julegave jeg påbegynner i dag :)

-Kristin

enel sa...

Dette var jo kjempegøy. Tusen takk!

Beate sa...

Flotte og verdige vinnere det der! :)

Monstermønster sa...

Gratulerer til vinnerne!

Anonym sa...

Gratulerer med velfortjente premier til vinnerene!! Kjempefine gensere, og virkelig gøy å se så inspirerende bruk av farger og pynt!
Gleder meg til å se resten av bidraga også!
:-) KristinB

Maud sa...

Folk er så flinke. Gratulerer til vinnerne. Gleder meg til å se alle de andre bidragene også.

Camilla:) sa...

Kjempefine plagg, gratulerer til vinnerne!! :)

Håper vi får se noen av de andre bidragene også :)